نوشته شده توسط : amin

salam be hameye doostaye khoobam ruze namazatoon ghaboool oumadam be veblag sar zadam ehsas kardam hame chi kheyli suto kur shode az hame bishtar khodam ke vindoze kamputer ro avaz kardam o hata ye farci saz nadaram sal be sal ham forsate neshastan paye kamputero nadaram che berese oumadan be veblog moteasefane ehsas mikonam daram az khodam dur misham oumadam khabar bedam ishala az in be bad veb ro update mikonam montazere nazaratetoonam mese ghadima

 

emza...amin sh 11/5/91



:: برچسب‌ها: emza , , , amin sh 11/5/91 , mese ghadima ,
:: بازدید از این مطلب : 2360
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

1- آن دسته از داوطلبانی که در زمان مقرر ( 16/9/89 ) لغایت ( 1/10/89 ) نسبت به ثبت نام خود اقدام نموده اند، می توانند به منظور اطمینان از اطلاعات ثبت نامی خود به سیستم ویرایشی اطلاعات ثبت نامی که از تاریخ ( 25/11/89 ) لغایت ( 2/12/89 ) بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی  www.sanjesh.org  قرار خواهد گرفت، مراجعه و پس از مشاهده اطلاعات ثبت نامی، در صورت لزوم نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت نامی بر اساس دستورالعمل مندرج در سایت اقدام نمایند و از هر گونه اقدام دیگری ( مراجعه حضوری، ارسال درخواست پستی یا الکترونیکی ، تماس تلفنی و ... ) اکیدا خودداری نمایند زیرا به هیچ عنوان به درخواست آنان عمل نخواهد شد.

بقیه متن را در ادامه مطلب بخوانید...



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: برچسب‌ها: سازمان سنجش آموزش کشور , ویرایش اطلاعات ثبت نامی داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۰ , اخبار ,
:: بازدید از این مطلب : 2024
|
امتیاز مطلب : 160
|
تعداد امتیازدهندگان : 45
|
مجموع امتیاز : 45
تاریخ انتشار : شنبه 23 بهمن 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت ‌نام 948 هزار داوطلب در کنکور سراسری سال 90 خبر داد و گفت: داوطلبانی که ثبت نام نکرده اند پس از اصلاح سوابق در 25 بهمن فرصت دارند در کنکور ثبت نام کنند.

ابراهیم خدایی افزود: داوطلبانی که موفق به ثبت‌نام نشده اند باید تا 10 دی ماه جاری به مناطق وزارت آموزش و پرورش مربوطه مراجعه کرده و برای سوابق تحصیلی خود اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش سوابق تحصیلی داوطلبانی که موفق به ثبت‌نام نشده اند را تا ماه آینده به سازمان سنجش ارسال می کند و داوطلبان می‌توانند در 25 بهمن ماه نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور گفت: براساس برنامه زمانی پیش بینی شده آزمون سراسری سال 1390 در روزهای 9 تا 11 تیرماه در حوزه‌های امتحانی سراسر کشور بطور همزمان برگزار خواهد شد.

پیش از این محمد حسین سرورالدین - رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز با تشریح مصوبات کمیته ماده 4 قانون حذف کنکور درباره میزان تأثیرگذاری سوابق تحصیلی در کنکور 90 به مهر گفته بود: تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال 90 به میزان 25 درصد به تصویب رسید همچنین مقرر شد که در کنکور 90 سوابق تحصیلی یعنی نمرات دروس امتحانات نهایی به جای معدل در کنکور تأثیرگذار باشند.



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: برچسب‌ها: ثبت‌نام 948 هزار نفر , اخبار , اخبار سنجش , فرصت مجدد ثبت‌نام از 25 بهمن ,
:: بازدید از این مطلب : 1486
|
امتیاز مطلب : 225
|
تعداد امتیازدهندگان : 75
|
مجموع امتیاز : 75
تاریخ انتشار : 10 دی 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

محتواي1 dvd و كتاب :

  استراتژي ها و تاكتيك هاي تست زني با كمترين معلومات
  به كمك روشهاي هفت گانه كشف گزينه صحيح
  با استفاده از اصول مهندسي معكوس و منطق فازي
  آشنايي كامل با روانشناسي طراحان سوالات كنكور
  آشنايي كامل با روشهاي صحيح تست زني
  تشخيص تفاوت بين تست هاي استاندارد و غير استاندارد
  روشهاي كاهش اظطراب و استرس
  افزايش سرعت عمل و سرعت انتقال تا 50%
  آموزش مديريت زمان و تقسيم بندي زماني صحيح
  همراه با بيان اسرار موفقيت N.L.P
   آموزش بصورت كاملا ويديوئي و قابل فهم
  داراي كيفيت صوتي و تصويري بسيار بالا.
  بهمراه حل نمونه سوالات كنكورهاي سالهاي قبل با اين روش
و ...........................................

با خرید این بسته رتبه ی علمی خود را بین 5000 تا 10000 نفر کاهش دهید

 

 

شما تا 45% بيشتر از كساني كه به اين روش آگاهي ندارند تست خواهيد زد.

این بسته معجزه نمیکند بلکه روش های صحیح تست زنی را به شما می آموزد وشما را با دید طراحان سوالات کنکور آشنا میکند

فروش تضمینی در این سایت

به راحتی از بنر سمت راست صفحه این بسته را سفارش دهید و پس از تحویل آن در درب منزل هزینه را به مامور پست پرداخت کنید



:: موضوعات مرتبط: فروشگاه , ,
:: برچسب‌ها: بسته ی موفقیت در کنکور ,
:: بازدید از این مطلب : 2461
|
امتیاز مطلب : 434
|
تعداد امتیازدهندگان : 126
|
مجموع امتیاز : 126
تاریخ انتشار : 21 آذر 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

معاون اجرایی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ثبت نام برای شرکت در آزمون سراسری سال 90 از روز سه شنبه 16 آذرماه و منحصراً به صورت اینترنتی آغاز می ‌شود و در پایان روز یکشنبه 28 آذرماه پایان می‌پذیرد.

حسین توکلی افزود: براساس برنامه زمانی پیش بینی شده آزمون سراسری سال 1390 در صبح و بعدازظهر روزهای پنجشنبه 9، جمعه 10، صبح روز شنبه 11 تیرماه در حوزه‌های امتحانی سراسر کشور بطور همزمان برگزار خواهد شد.

معاون سازمان سنجش گفت: اطلاعیه این سازمان درخصوص شرایط و ضوابط و نحوه ثبت نام از داوطلبان علاوه بر اینکه از روز پنجشنبه 11 آذرماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار می‌گیرد در نشریه پیک سنجش روز دوشنبه 15 تیرماه نیز منتشر می‌ شود.

محمد حسین سرورالدین - رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز با تشریح مصوبات کمیته ماده 4 قانون حذف کنکور درباره میزان تأثیرگذاری سوابق تحصیلی در کنکور 90 به مهر گفت: تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال 90 به میزان 25 درصد به تصویب رسید همچنین مقرر شد که در کنکور 90 سوابق تحصیلی یعنی نمرات دروس امتحانات نهایی به جای معدل در کنکور تأثیرگذار باشند.



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: برچسب‌ها: جدیدترین اخبار سازمان سنجش ,
:: بازدید از این مطلب : 1518
|
امتیاز مطلب : 296
|
تعداد امتیازدهندگان : 96
|
مجموع امتیاز : 96
تاریخ انتشار : 18 آذر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

ماهیت :

ضرورت ايجاد رشته جديد کارشناسي مهندسي رباتيک در پاسخگويي به نيازهاي امروز و فردا بيش از پيش احساس مي شود. هنگام با تحولات علمي و فني و با توجه به نيازهاي ملي و منطقه اي و در راستاي توسعه صنعتي، رباتيک به عنوان يکي از اولويت هاي اساسي مطرح است. کاربردهاي رباتيک و اتوماسيون در کارخانه ها به عنوان يکي از محورهاي اساسي توسعه صنعتي و استفاده از رباتها با اهداف استراتژيک در عرصه هاي مختلف تحقيقات، اهميت تربيت کارشناسان رباتيک را بيش از پيش مشخص مي سازد.

کاربردهاي ويژه رباتها در محيطهاي خطرناک نظير فضا، عمق زمين، دريا، محيطهاي شيميائي وراديواکتيو نقش مؤثر رباتها را در دنياي علم و متواري نشان مي دهد. با امکانات و توانايي هاي مجموعه هاي برق و مکانيک دانشگاهها، مي توان اين رشته را بخوابي اداره نمود. براي اين رشته مجموعاً 140 واحد درسي در نظر گرفته شده که بطور معمول در هشت ترم تحصيلي، معادل با 4 سال قابل برنامه ريزي است. در تنظيم سرفصل دروس، مطابقت با مصوبات شوراي عالي برنامه ريزي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري رعايت شده است.

شايد اولين کشوري که به عنوان مخترع ربات شناخته مي شود کشور چک باشد در قاره اروپا بعدها ژاپني ها مانند بسياري چيزها گوي سبقت را ربودند و در صنايع مادر خود مانند فولاد- ماشين سازي- الکترونيک به صورتي گسترده وارد نموده و با مشخص شدن نقش آنها در زمين و فضا و در صنايع خطرساز براي بشر همه کشورها از جمله کشور ما به تشکيل گروه هاي مهندسي رباتيک در صدد کسب دانش و استفاده از آن براي بهره برداري بيشتر و بالا بردن کيفيت شده اند مهندسين موفق رباتيک ما که هر از گاهي رتبه هاي برتر جهاني را نيز کسب مي کنند وقتي مي توانند در صنايع و حتي گروه هاي امداد و نجات يا صنايع هوافضا جائي براي کار پيدا کنند که همت دولت و مسئولين کشور براي بومي کردن اين رشته و استفاده گسترده از آن بوجود آيد که انشاءالله اين طور بشود.



:: موضوعات مرتبط: معرفی رشته های تحصیلی , ,
:: برچسب‌ها: ریاضی , فنی مهندسی , مهندسی رباتیک , معرفی رشته ی مهندسی رباتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 1922
|
امتیاز مطلب : 145
|
تعداد امتیازدهندگان : 47
|
مجموع امتیاز : 47
تاریخ انتشار : 7 آذر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تشریح برخی تغییرات کنکور 1390 از اختصاص کد رهگیری برای دانش آموزان خبر داد و گفت: ثبت نام آزمون سراسری سال 90 با تأکید بر تأثیر نمرات دروس به جای معدل از 16 آذرماه آغاز می شود و در 28 آذر به پایان می رسد.

محمد حسین سرورالدین افزود: کارگروه ماده 4 کنکور متشکل از وزرای علوم و آموزش و پرورش تاکنون تصمیمی درباره تغییر در نحوه سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور 90 نگرفته است از این رو هنوز قطعی نشده است که چند درصد سوابق تحصیلی کنکورهای 90 در قبولی اعمال می شود.



:: موضوعات مرتبط: اخبار , ,
:: برچسب‌ها: آغاز ثبت نام کنکور از 16 آذر , تغییرات کنکور سراسری ,
:: بازدید از این مطلب : 1428
|
امتیاز مطلب : 164
|
تعداد امتیازدهندگان : 49
|
مجموع امتیاز : 49
تاریخ انتشار : 1 آذر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

وظیفه اصلی رشته علوم آزمایشگاهی شناخت علل ایجاد بیماریهای مختلف و عوامل ایجاد كننده آنها می‌باشد. ابزاری كه در تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف بكار می‌رود تحت عنوان پاراكلینیك می‌باشد كه می‌توان به رشته‌هایی از قبیل رادیولوژی، رشته‌های توان بخشی و پرستاری اشاره كرد.

در این رشته می‌توان به نكته مهمّی اشاره كرد و آن آزمایشگاه‌های مجهز است كه طی سال‌های اخیر توسط بخش دولتی و خصوصی گسترش یافته و زمینه مناسبی را برای اشتغال در این رشته فراهم نموده در حال حاضر این رشته در دو مقطع كاردانی و كارشناسی ناپیوسته در اغلب دانشگاههای علوم پزشكی كشور دانشجو می‌پذیرد.

در پایان قابل‌ ذكر است كه این رشته به دلیل نیاز به امكانات و وسائل، یكی از رشته‌های پرهزینه است. البته در دانشگاه های علوم پزشكی كشور، اغلب وسائل و امكانات در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

از آنجا كه مهمترین محل اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته، آزمایشگاههای تشخیص طبی است، به معرفی بخش‌های مختلف یك آزمایشگاه تشخیص طبی پرداخته می‌شود.



:: موضوعات مرتبط: معرفی رشته های تحصیلی , ,
:: برچسب‌ها: کنکور , برترین مرجع کنکور , مشاوره ی تحصیلی , معرفی رشته های تحصیلی , علوم آزمایشگاهی , معرفی رشته , انتخاب رشته , معرفی رشته علوم آزمایشگاهی , تجربی , گروه تجربی , رشته پزشکی , گروه تجربی رشته پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 1321
|
امتیاز مطلب : 187
|
تعداد امتیازدهندگان : 57
|
مجموع امتیاز : 57
تاریخ انتشار : 26 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

روزبه خاکسار‌/ مشاور تحصیلی اهواز
1 – قلبی بخوان!
تا نزدیکای سحر می‌نشینی پای فوتبال و پلک نمی‌زنی اما موقع درس خواندن از صدای راه رفتن مورچه هم حواست پرت می‌شود. علت در علاقه است. عشق به درس و موفقیت در تو نیروهایی ایجاد می‌کند که در این راه پر پیچ و خم، سختی‌ها را آسان و مشکلات را شکلات می‌کند. یادم می‌آید داوطلب ممتازی می‌گفت هر وقت خسته می‌شوم، تست فیزیک می‌زنم!
 
2 – زندان یا خانه‌ی دوم!؟
شاگردی حس می‌کرد که انگار در سال آخر در مدرسه زندانی است و دوست داشت هر چه زودتر زنگ بخورد و از زندان مرخص شود. حس می‌کرد در مدرسه که هست، زمان ایستاده و وقتش در حال تلف شدن است.
باید بدانید که مدرسه‌ی بدون عیب یافت نمی‌شود، پس بیایید کلاً نگاه خود را به این خانه‌ی دوم قدری بهتر کنید. مدرسه می‌تواند امسال برای شما محیطی دلپذیر باشد که در کنار دوستان و معلمان‌‌تان برای یک هدف مشترک گرد هم آمده‌اید و تلاش می‌کنید.



:: موضوعات مرتبط: مشاوره ی درسی , ,
:: برچسب‌ها: هفـت توصیه برای حرفه‌ای شدن , مشاوره ,
:: بازدید از این مطلب : 2306
|
امتیاز مطلب : 335
|
تعداد امتیازدهندگان : 105
|
مجموع امتیاز : 105
تاریخ انتشار : 2 آبان 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

تست های درس ادبیات اختصاصی علوم انسانی در سالهای اخیر، هرچه بیشتر به سمت مفهومی شدن پیش میروند، از حالت حفظی سابق خارج میشوند. برای مثال در کنکور 87، 5 سؤال درس ادبیات اختصاصی در مورد قرابت معنایی بود و در سال 88، 7 سؤال بدین گونه طرح شد و به نظر میرسد طراحان کنکور امسال نیز این روند را ادامه دهند.
 
به این ترتیب، حفظ کردن آرایه ها و واژگان کتاب به تنهایی برای کسب یک نتیجه مطلوب کافی نیستند (البته این مهارتها بسیار بسیار ضروری و حیاتی هستند) بلکه هر داوطلب باید ابیات و عبارات کتاب را حلّاجی کند و مفهوم و مقصود اصلی آن را دریابد. شاید به همین دلیل باشد که برخی از اساتید و متخصصان درس ادبیات اختصاصی میگویند که داوطلبان باید به نوعی «اجتهاد ادبی» دست یابند.



:: موضوعات مرتبط: مشاوره ی درسی , ,
:: برچسب‌ها: روش مطالعه درس ادبیات اختصاصی , گروه انسانی ,
:: بازدید از این مطلب : 1484
|
امتیاز مطلب : 304
|
تعداد امتیازدهندگان : 106
|
مجموع امتیاز : 106
تاریخ انتشار : 30 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

عربی ازجمله دروسی است که برای پاسخگویی کامل به سؤالات آن باید اطلاعات کاملی از اکثر مطالب کتاب داشته باشیم. خواندن یک درس یا مبحث  به تنهایی، هر چند به طور کامل، در زدن تستها به شما کمکی نخواهد کرد. اطلاعات شما در مورد ترجمه و قواعد دست به دست هم میدهند تا شما را به سمت پاسخ های صحیح هدایت کنند. عامل مهم دیگر در کنار این دو، توانایی درست خواندن عبارات است.
 
این امتیازی است که هم در ترجمه و هم در به کارگیری درست قواعد میتواند به شما کمک کند. تنها راه دستیابی به این توانایی، مطالعه دقیق کتاب هایتان است. اگر با کلمات و عبارات کتابها آشنا باشید، تقریباً 90درصد از عبارات استفاده شده در سؤالات را می شناسید.
 
به دلیل ضرورت وجود یک آگاهی جامع از قواعد، ترجمه و .... در عربی و  برای پیشرفت در پاسخگویی به تستها توصیه میشود، همواره زمان مطالعه عربی خود را به 4 بخش تقسیم کنید. قبل از آن باید گفت که لازم است از اولین روز برنامه ریزی درسی خود برای کنکور، تا آخرین روز، حتماً شبی 2 ساعت را برای مطالعه عربی وقت بگذارید. این بهترین حالت ممکن است.



:: موضوعات مرتبط: مشاوره ی درسی , ,
:: برچسب‌ها: روش مطالعه درس عربی اختصاصی , گروه انسانی ,
:: بازدید از این مطلب : 1718
|
امتیاز مطلب : 281
|
تعداد امتیازدهندگان : 100
|
مجموع امتیاز : 100
تاریخ انتشار : 30 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

درس علوم اجتماعی از دروس مهم رشته علوم انسانی است که همه داوطلبان باید در آن تسلط و مهارت کافی داشته باشند. بنابراین باید به گونه ای این درس را مطالعه کنند که به امید کسب یک درصد بالا، وارد جلسه کنکور شوند. زیرا اکثر داوطلبانی که به رتبه های برتر کنکور می اندیشند، در این درس درصد خوبی کسب میکنند. بنابراین اگر یک داوطلب در این درس موفق نباشد، باعث پایین آمدن تراز او میشود.

درس علوم اجتماعی در کنکور سراسری در مجموع از 20 تست تشکیل شده است که به ترتیب از 3 کتاب جامعه شناسی (1)، جامعه شناسی (2) و علوم اجتماعی طرح میشوند. در آزمون سال 88 از جامعه شناسی (1) 5 تست، جامعه شناسی (2) 7 تست و علوم اجتماعی 8 تست طرح شده بود.
 
پس داوطلبان باید با برنامه ریزی مناسب، هر سه کتاب را به طور کامل مطالعه کنند تا بتوانند در درس علوم اجتماعی موفق باشند. البته داوطلبان باید توجه داشته باشند که برای مطالعه کتاب جامعه شناسی (2) باید کتاب جامعه شناسی (1) را به عنوان پیش نیاز مطالعه کرده باشند.
 
این کتاب از 3 فصل تشکیل شده که به ترتیب عبارتند از:

1- نقش

2- مزایا و نابرابریهای اجتماعی

3- هویت.



:: موضوعات مرتبط: مشاوره ی درسی , ,
:: برچسب‌ها: روش مطالعه درس علوم اجتماعی , گروه انسانی ,
:: بازدید از این مطلب : 1647
|
امتیاز مطلب : 287
|
تعداد امتیازدهندگان : 96
|
مجموع امتیاز : 96
تاریخ انتشار : 30 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

همانطور که در درس ریاضیات توضیح دادیم، دروس ریاضیات و اقتصاد، به طور جداگانه در دفترچه شماره 2 گنجانده میشوند. وقت پاسخگویی به این دفترچه، 35 دقیقه است و پس از پایان این زمان، داوطلبان دیگر قادر به پاسخگویی به سؤالات این دفترچه نخواهند بود. از آنجایی که سؤالات و مسأله های درس ریاضی غالباً وقتگیر هستند، داوطلبان معمولاً در این دفترچه با کمبود زمان مواجه میشوند.
 
به همین دلیل است که همواره اولین توصیه ما به دانش آموزان عزیز در مورد درس اقتصاد این بوده است که اگر میخواهند جزو رتبه های برتر و رتبه های اصلی کنکور باشند، باید تسلط و سرعت خود را در درس اقتصاد افزایش دهند تا مبادا به دلیل کمبود وقت از پاسخگویی به سؤالاتی که جواب آن را میدانستهاند، باز نمانند. در این مدت که با شما هستیم، تلاش ما این خواهد بود که با طرح نکات و مثالهایی، شما را در این راستا هدایت کنیم.

در این شماره لازم است ابتدا شما را با حال و هوای کنکوری درس اقتصاد آشنا کنیم تا بدانید که سؤالات این درس به چه شیوه ای طرح خواهند شد.



:: موضوعات مرتبط: مشاوره ی درسی , ,
:: برچسب‌ها: روش مطالعه اقتصاد سال دوم , گروه انسانی ,
:: بازدید از این مطلب : 1489
|
امتیاز مطلب : 124
|
تعداد امتیازدهندگان : 39
|
مجموع امتیاز : 39
تاریخ انتشار : 30 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

زیست شناسی و آزمایشگاه 1

این کتاب در کنکور، درحدود 13 تا 15 سؤال را به خود اختصاص میدهد، که بارمبندی سؤالات آن، تقریباً از یک اصول خاصی تبعیت میکند.

فصل 1) یک سؤال

فصل 2) یک سؤال

فصل 3) دو سؤال

فصل 4) دو سؤال

فصل 5) یک سؤال

فصل 6) دو یا سه سؤال

فصل 7) دو سؤال

فصل 8) دو سؤال
را به طور معمول میباشند.



:: موضوعات مرتبط: مشاوره ی درسی , ,
:: برچسب‌ها: روش مطالعه درس زیست شناسی , گروه تجربی ,
:: بازدید از این مطلب : 1788
|
امتیاز مطلب : 318
|
تعداد امتیازدهندگان : 106
|
مجموع امتیاز : 106
تاریخ انتشار : 30 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

یکی از دغدغههای همیشگی دانش آموزان، یادگیری ریاضیات است. تقریباً این جمله عمومی که «من ریاضی یاد نمیگیرم» را همهی ما به وفور شنیده ایم. همین تفکر غلط، که ناشی از عدم به کارگیری شیوههای صحیح یادگیری ریاضیات است، موجب شده تا علاوه بر کاهش اعتماد به نفس، یادگیرندگان به سوی «شیوههای غلطی همچون حفظ کردن، تلاش بیحاصل در حل انبوهی از تست ها، شرکت در کلاس های متعدد و تکراری و نتیجه آن، از دستدادن زمان و ...» سوق داده شوند.
 
درحالی که، حل مشکل در درجهاول مستلزم شناسایی ریشههای آن و سپس به کارگیری راهکارهای اثربخش و کارآمد برای حل آن می باشد و نه سحطی نگری و پاک کردن صورت مسأله. با نگاهی گذرا به عرصهتلاش های دانش آموزان در راه کامیابی و موفقیت های تحصیلی، روشن می شود که بسیاری از آنها مثال بازیکن فوتبالی هستند که بی هدف و بدون برنامه، به دویدن بی حد و بازده پرداخته و در آخر، درحالی که از خستگی، توان نفس کشیدن هم ندارد به آنها گفته می شود که شکست سنگینی را متحمل شدهاند.

جملات بالا شاید گرد یأس و ناامیدی بر افق شما پاشیده باشد، اما خبر خوب این است که یادگیری ریاضیات، چنانچه به طور صحیح به آن پرداخته شود؛ نه تنها ممکن است بلکه خیلی هم آسان، قابل دستیابی است. در ادامه این مقاله به بسط فرآیندی می پردازیم که می تواند به عنوان راهکاری برای یادگیری اثربخش ریاضیات و به خصوص حساب دیفرانسیل و انتگرال به کار گرفته شود. قبل از آن لازم است تا برخی مطالب را از نظر بگذرانید.



:: موضوعات مرتبط: مشاوره ی درسی , ,
:: برچسب‌ها: روش مطالعه ديفرانسيل , ریاضی ,
:: بازدید از این مطلب : 1538
|
امتیاز مطلب : 320
|
تعداد امتیازدهندگان : 100
|
مجموع امتیاز : 100
تاریخ انتشار : 29 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

در فراگیری زبان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- هوش فراگیر
 
2- استعداد فراگیر

3- انگیزه‌ فراگیر

4- علاقه‌ فراگیر

5- انتخاب ابزار دقیق و موثق

6- داشتن برنامه‌ریزی دقیق

7- آزمون‌های مستمر و ارزشیابی دقیق از معلومات فراگیر

8- داشتن کتاب و معلم و محل مناسب برای رسیدن به هدف فراگیر



:: موضوعات مرتبط: مشاوره ی درسی , ,
:: برچسب‌ها: روش مطالعه درس زبان انگليسي ,
:: بازدید از این مطلب : 1239
|
امتیاز مطلب : 304
|
تعداد امتیازدهندگان : 102
|
مجموع امتیاز : 102
تاریخ انتشار : 29 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

کتاب را خواندم. جزوه‌ درس فیزیک را با کلی فرمول و فرمول‌های تستی حفظ کردم و با استفاده از آن‌ها، تست‌های چند سال گذشته را حل کردم. ولی باز هم، وقتی سؤال یا تست جدیدی می‌بینم، نمی‌دانم چه‌کار کنم؟ با این همه فرمول کوتاه و بزرگ، هنوز نمی‌دانم چه رابطه‌ای را کجا استفاده کنم تا به جواب برسد. پرسیدم، بیش‌تر توضیح دهید. گفت: مثلاً در مبحث حرکت‌شناسی، اگر تست یا مثالی را بخواهم حل کنم، نمی‌دانم از کدام رابطه(فرمول) باید استفاده شود. در آخر، چند فرمول را می‌نویسم تا ببینم کدام یک به جواب می‌رسد! خلاصه، پاک گیج شدم.

 

این چند جمله، گفته‌های اغلب دانش‌آموزان دوره‌ پیش‌دانشگاهی (داوطلبان کنکور) است.

در مورد درس فیزیک باید بدانیم که برخی از مطالب بیشتر جنبه‌ی حفظی و برخی مطالب بیشتر جنبه‌ مفهومی دارند.

کمیت‌ ‌برداری و نرده‌ای، یکای کمیت‌ها، روابط کار و انرژی، ساختمان ماده، انبساط مواد، ترمودینامیک (رشته ریاضی) از فیزیک پایه و موج مکانیکی1و2، موج الکترو‌مغناطیس، فیزیک اتمی، ساختار هسته‌ی اتم، فیزیک حالت جامد (رشته ریاضی)، قوانین نیوتون، کولن، قوانین الکترومغناطیسی فارادی ولتر, تعاریف کمیت‌های فیزیکی از فیزیک پیش‌دانشگاهی، بیش‌تر جنبه‌ حفظی دارند.



:: موضوعات مرتبط: مشاوره ی درسی , ,
:: برچسب‌ها: روش مطالعه فیزیک , گروه‌های ریاضی و تجربی ,
:: بازدید از این مطلب : 1520
|
امتیاز مطلب : 337
|
تعداد امتیازدهندگان : 106
|
مجموع امتیاز : 106
تاریخ انتشار : 29 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

 

1- شیمی یک درس مفهومی است یا حفظی؟

تقسیم بندی درسها به دو دسته حفظی و مفهومی به صورت مطلق کار درستی نیست. در مورد حفظی ترین درسها هم تسلط بر مفاهیم آن درس، کمک میکند مطالب بهتر در حافظه بماند. به عبارت دیگر، پس از تسلط بر مفاهیم اصلی یک درس، به خاطرسپاری آنها ساده تر و ماندگاری آنها در حافظه بهتر صورت میگیرد.
در شیمی توصیه میشود قبل از به خاطرسپاری مطالب، مفاهیم اصلی را یاد بگیریم مثلاً قبل از آنکه ترتیب قدرت اسیدی اسیدها را حفظ کنیم، مفهوم قدرت اسیدی را بفهمیم.

2- ضریب درس شیمی در کنکور چگونه است؟

شیمی یک درس اختصاصی است. در رشته ریاضی برای بسیاری از مهندسی ها مثل برق، مکانیک، هوا فضا، عمران، مواد، کامپیوتر و فنآوری اطلاعات و گرایشهای رشته های انسانی مثل حقوق، مدیریتها و علوم اقتصادی که داوطلبان ریاضی هم میتوانند در آن شرکت کنند، ضریب 2 دارد اما در رشته های مهندسی شیمی، پلیمر و نفت و مهندسی ایمنی و حفاظت و گرایشهای مربوطه، ضریب 3 دارد.
در رشته تجربی برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی و کل رشته های پیراپزشکی، صنایع غذایی، زیست شناسی، بیوتکنولوژی و گرایشهای وابسته به آنها، ضریب 3 دارد. اما در رشته های شیمی محض و کاربردی و داروسازی، ضریب 4 دارد. در گرایشهای انسانی مثل مدیریتها و حقوق برای دانش آموزان رشتهی تجربی، ضریب 2 دارد.



:: موضوعات مرتبط: مشاوره ی درسی , ,
:: برچسب‌ها: روش مطالعه درس شیمی , گروه ریاضی و تجربی ,
:: بازدید از این مطلب : 1483
|
امتیاز مطلب : 306
|
تعداد امتیازدهندگان : 101
|
مجموع امتیاز : 101
تاریخ انتشار : 29 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

دانستن نكته‌های زیر درباره استفاده بهینه از رنگ‌ها مفید می‌باشد:

- برای لاغر شدن از بشقاب و رومیزی رنگ آبی استفاده كنید. رنگ آبی اشتها را كم می‌كند.

- اگر مضطرب هستید و فشار عصبی، طاقت شما را بریده است از رنگ سبز استفاده كنید. رنگ سبز آرام‌بخش است و فشار خون را كاهش می دهد.

- اگر بی‌حال و حوصله هستید رنگ نارنجی را انتخاب كنید. هنگام استحمام صبحگاهی، از حوله و ابزار نارنجی استفاده كنید رنگ نارنجی بی‌حالی شما را از بین می‌برد.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها , معجزه رنگ ها ,
:: بازدید از این مطلب : 1021
|
امتیاز مطلب : 140
|
تعداد امتیازدهندگان : 41
|
مجموع امتیاز : 41
تاریخ انتشار : 29 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

 پزشكان و دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند كه طرز زندگی امروز شما تاثیر بسیار زیادی روی تعداد سال‌های زندگی‌تان دارد و اینكه چقدر و تا چه میزان از این سال‌ها لذت ببرید. حتی كوچكترین تغییری در برنامه هفتگی می‌تواند منجر به ایجاد تفاوت بزرگی شود.

خواب كافی: معمولا در مرحله خواب عمیق، غده هیپوفیز، هورمون رشد ترشح می‌كند. همچنین خواب عمیق و كافی باعث جذب بیشتر مواد مقوی توسط سلول‌ها می‌شود كه این امر خود رشد و ترمیم ماهیچه و استخوان‌ها و فعال شدن سیستم امنیتی بدن را به همراه دارد.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها , 4 راه ساده برای افزايش عمر ,
:: بازدید از این مطلب : 1017
|
امتیاز مطلب : 251
|
تعداد امتیازدهندگان : 80
|
مجموع امتیاز : 80
تاریخ انتشار : 29 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

قدرت‌های باور نکردنی ذهن بشر به‌طرق مختلفی تجلی می‌یابد. برای مثال برخی قادرند افکار دیگران را دریابند. برخی می‌توانند از مغز خود به عنوان یک ماشین حساب استفاده کنند. در حالیکه دانشمندان قادر به توصیه‌ی آن نیستند وآن را تنها به پرورش توانایی برای استفاده از ضمیر ناخودآگاه و انجام عملیات سرگرم کننده حافظه نسبت می‌دهند.

شاید مشهورترین انسانی که دارای چنین قدرت‌شگفت‌آوری است «رای ایلایجه» از اهالی لیتوانی است. او در طول زندگی‌اش بیش از 2000 کتاب را تنها برای یک بار خوانده و به خاطر سپرده بود. به‌طوری که قادر بود مطالب هر صفحه و هر بخش از هر یک از کتاب‌ها را دقیقاً بازگو کند.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها , شگفتی های ذهن ,
:: بازدید از این مطلب : 554
|
امتیاز مطلب : 233
|
تعداد امتیازدهندگان : 79
|
مجموع امتیاز : 79
تاریخ انتشار : 29 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

آلبرت انیشتین د‌‌ر چهارد‌‌هم مارس 1879 د‌‌ر شهر اولم آلمان از پد‌‌ری به نام هرمان انیشتین به د‌‌نیا آمد‌‌. او پسر اول خانواد‌‌ه بود‌‌. او د‌‌ر شش سالگی وارد‌‌ مد‌‌رسه شد‌‌. او د‌‌ر سالهای نخست مد‌‌رسه شاگرد‌‌ی ضعیف بود‌‌، اما واقع امر آن است که نمره‌هایی عالی می‌گرفت و بر‌خلاف روش یاد‌‌گیری حفظی آزار‌د‌‌هند‌‌ه و سخت مد‌‌رسه بار‌ها شاگرد‌‌ اول کلاس نیز شد‌‌ و د‌‌ر سن پانزد‌‌ه سالگی معلم د‌‌رس یونانی او زمانی به پد‌‌ر او گفته بود‌‌ که فرقی نمی‌کند‌‌ که آلبرت چه رشته‌ای را برای حرفه‌ آیند‌‌ه‌ خود‌‌ انتخاب کند‌‌، هر‌یک را بر‌گزیند‌‌ د‌‌ر آن ناکام خواهد‌‌ ماند‌‌.

یکی از اشخاص مؤثر د‌‌ر زند‌‌گی انیشتین، ماکس تالمود‌‌ از د‌‌وستان نزد‌‌یک خانواد‌‌ه‌ او بود‌‌. او به انیشتین کتاب‌هایی د‌‌رباره‌ علوم و بعد‌‌اً د‌‌رباره‌ فلسفه برای خواند‌‌ن می‌د‌‌اد‌‌ و بعد‌‌ ساعت‌ها با او د‌‌رباره‌ آن‌ها به گفتگو می‌نشست. سر‌گرمی ذوقی اصلی انیشتین چه د‌‌ر روز‌های د‌‌بیرستان و چه د‌‌ر سالهای آیند‌‌ه زند‌‌گی، موسیقی بود‌‌. آلبرت با خود‌‌‌آموزی نوازند‌‌گی پیانو را یاد‌‌ گرفت و تا پایان عمر به نواختن پیانو و ویولن اد‌‌امه د‌‌اد‌‌.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آلبرت انیشتین ,
:: بازدید از این مطلب : 467
|
امتیاز مطلب : 161
|
تعداد امتیازدهندگان : 53
|
مجموع امتیاز : 53
تاریخ انتشار : 29 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

یک محقق ایرانی د‌ر د‌انشگاه پنسیلوانیا به کمک یکی از همکارانش نشان د‌اد‌ه است که می‌توان با استفاد‌ه از پرتوهای پلاسمایی اجسام را نامرئی کرد‌ .

اید‌ه‌ نامرئی‌کرد‌ن اجسام تا چند‌ی پیش، تنها د‌ر سطح د‌استا‌ن‌های تخیلی– علمی مطرح بود‌، اما  «ناد‌ر انقطاع» و «آند‌راآلو» از د‌انشگاه پنسیلوانیا شیوه‌ای را پیشنهاد‌ کرد‌ه‌اند‌ که با استفاد‌ه از آن می‌توان با فناوری‌های موجود‌ اجسام را تا حد‌ود‌ زیاد‌ی غیر‌قابل رؤیت ساخت.

د‌ر گذشته گروه‌هایی از فیزیک‌د‌انان که کوشید‌ه بود‌ه‌اند‌ با روش مرسوم به (روش آفتاب‌پرست) د‌ر استتار اشیاء و اجسام د‌ست یابند‌ .

محققان د‌انشگاه توکیو نیز بر روی نوعی پارچه، تحقیق می‌کنند‌ که بر همین مبنا، عمل استتار را انجام می‌د‌هد‌:

د‌ر د‌اخل پارچه د‌انه‌هایی نظیر رشته‌ تسبیح کار گذاشته شد‌ه که می‌تواند‌ صحنه‌ای را که بر روی آن تابند‌ه می‌شود‌، منعکس سازد‌ و جسمی را که این پارچه بر آن پوشاند‌ه شد‌ه؛ نظیر بد‌ن آفتاب‌پرست به رنگ محیط د‌رآورد‌ و به این ترتیب، آن را نامرئی سازد‌.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: نامرئي‌كرد‌ن اجسام , مطلب جالب ,
:: بازدید از این مطلب : 495
|
امتیاز مطلب : 181
|
تعداد امتیازدهندگان : 62
|
مجموع امتیاز : 62
تاریخ انتشار : 29 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

بلز پاسكال د‌ر محيطي ثروتمند‌ پرورش يافت. پد‌ر او بازرگاني متمول و جزو اشراف بود‌. زماني‌كه او سه‌ساله بود‌، ماد‌رش فوت كرد‌.

پد‌رش به تحصيل او توجه د‌اشت و از آن موقع، براي او معلم سرخانه گرفت. پد‌ر پاسكال تصميم گرفت تا كتاب‌هاي مربوط به هند‌سه را تا 15 سالگي د‌ور از د‌سترس او قرار د‌هد‌ تا پسرش بتواند‌ توجه خود‌ را بر موضوع‌هاي د‌يگر متمركز كند‌. با اين وجود‌ او از 12 سالگي د‌ر اوقات فراغت به‌طور مخفيانه به مطالعه‌ی هند‌سه مي‌پرد‌اخت.

د‌ر سال 1630 خانواد‌ه‌ی او به پاريس مهاجرت كرد‌ند‌ و پاسكال تحت‌تأثير گروه‌هاي علمي قرار گرفت كه همانند‌ او روي مقاطع مخروطي كار مي‌كرد‌ند‌.

د‌ر سال 1639 پد‌ر پاسكال مأمور جمع‌آوري ماليات د‌ر منطقه‌ی نرماند‌ي شد‌. پاسكال براي كمك به پد‌ر، يك د‌ستگاه ماشين‌حساب مكانيكي ساخت كه د‌ر نوع خود‌ اولين نمونه بود‌. او د‌ر اين زمان فقط 19 سال د‌اشت.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: بلز پاسکال , مطلب جالب ,
:: بازدید از این مطلب : 455
|
امتیاز مطلب : 199
|
تعداد امتیازدهندگان : 62
|
مجموع امتیاز : 62
تاریخ انتشار : 29 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

قانون1:
یا موفق می‌شوید یا نمی‌شوید، یا به‌دست می‌آورید یا از دست می‌دهید.

استراتژی شما: جزء آن دسته افرادی باشید که موفق‌اند، آن‌هایی که به‌دست می‌آورند.
کسانی که موفق‌اند، دقیقاً می‌دانند چه عواملی موجب موفقیت‌شان بوده است و برای خلق این موقعیت‌ها هشیار و آماده‌اند. آن‌ها همواره بهترین‌ها را از هر موقعیتی به‌دست می‌آورند. برای آن‌که بتوانید در زمره‌ی ‌افراد موفق قرار بگیرید، لازم است افراد موفق و ناموفق افراد از نظر بگذرانید، تفاوت‌های آن‌ها را بازشناسید و بررسی کنید. سپس تصمیم بگیرید، علت رفتارهای خود را شناسایی کرده و دانش خود را در مورد شیوه‌ی عملکرد خودتان بالا ببرید.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , مشاوره ی درسی , ,
:: برچسب‌ها: قانون های زندگی , دانستنی ها , روانشناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 1062
|
امتیاز مطلب : 164
|
تعداد امتیازدهندگان : 58
|
مجموع امتیاز : 58
تاریخ انتشار : 29 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

● آیا میدانید اولین مردمانی که حیوانات خانگی را تربیت کردند و از آن‌ها سود بردند، ایرانیان بودند؟

● آیا میدانید اولین مردمانی که مس را کشف کردند، ایرانیان بودند؟

● آیا میدانید اولین مردمانی که آتش را کشف کردند، ایرانیان بودند؟

● آیا میدانید اولین مردمانی که موفق به ریسیدن نخ شدند، ایرانیان بودند؟

● آیا میدانید اولین مردمانی که سکه را در جهان ضرب کردند، ایرانیان بودند؟



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها , تمدن برتر ,
:: بازدید از این مطلب : 441
|
امتیاز مطلب : 171
|
تعداد امتیازدهندگان : 55
|
مجموع امتیاز : 55
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

محمد‌‌‌ معین فرزند‌‌‌ معین‌العلماء د‌‌‌رسال 1293 شمسی د‌‌‌ر رشت د‌‌‌ر یك خانواد‌‌‌ه‌ روحانی متولد‌‌‌ شد‌‌‌. پد‌‌‌رش شیخ ابوالقاسم و هم‌چنین ماد‌‌‌رش د‌‌‌ر شش‌سالگی او فوت كرد‌‌‌ند‌‌‌، به همین جهت تحت تعلیم و تربیت پد‌‌‌بزرگش (كه مرد‌‌‌ د‌‌‌انشمند‌‌‌ی بود‌‌‌) قرار گرفت كه از روحانیون معروف بود‌‌‌. پس از پایان تحصیلات مقد‌‌‌ماتی، برای اد‌‌‌امه‌ تحصیل د‌‌‌ر د‌‌‌ارالفنون به تهران آمد‌‌‌ و به تحصیل د‌‌‌ر د‌‌‌انشگاه اد‌‌‌بیات پرد‌‌‌اخت و د‌‌‌انشنامه‌ د‌‌‌كترای خود‌‌‌ را د‌‌‌ر سال 1321 د‌‌‌ریافت كرد‌‌‌. رساله‌ی خود‌‌‌ را به زبان فرانسه نوشت.
 
د‌‌‌كتر معین از چند‌‌‌ د‌‌‌انشگاه خارجی، د‌‌‌رجه‌ د‌‌‌كترای افتخاری د‌‌‌اشت و عضو فرهنگستان ایران شد‌‌‌ كه ریاستش با ذكاءالملك فروغی بود‌‌‌. ریاست كمیسیون اد‌‌‌بیات سمینار جهانی تاریخ و فرهنگ ایران را بر عهد‌‌‌ه د‌‌‌اشت. د‌‌‌ر سمینار بین‌المللی (سومر) د‌‌‌انشگاه هاروارد‌‌‌، كمیته‌ی مجموعه كتیبه‌های ایران، انجمن خاورشناسان پاریس و انجمن فلسفی عضویت د‌‌‌اشت. د‌‌‌كتر معین حدود 23 جلد‌‌‌ كتاب تألیف كرد‌‌‌. از فعالیت‌های پراهمیت وی، همكاری با علامه‌ د‌‌‌هخد‌‌‌ا و تنظیم فیش‌های چاپ‌نشد‌‌‌ه بعد‌‌‌ از فوت د‌‌‌هخد‌‌‌ا می‌باشد‌‌‌.

وی هم‌چینین طبق وصیت‌نامه‌ نیما یوشیج، بررسی‌ آثار او را بر عهد‌‌‌ه گرفت. ازجمله تألیفات باارزش وی، «فرهنگ معین» د‌‌‌ر 6 جلد‌‌‌ است كه از منابع معتبر واژگان زبان فارسی است. د‌‌‌كتر معین كه سرآمد‌‌‌ فضلای ایران معاصر بود‌‌‌، به زبان‌های فرانسوی، انگلیسی، عربی و آلمانی تسلط كامل د‌‌‌اشت و زبان‌های پهلوی اوستایی و فارسی باستان و بعضی لهجه‌های محلی را خوب می‌د‌‌‌انست.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها , دکتر محمد معین , زندگی نامه ,
:: بازدید از این مطلب : 498
|
امتیاز مطلب : 183
|
تعداد امتیازدهندگان : 62
|
مجموع امتیاز : 62
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

آیا علم سرچشمه‌ خود را از جادوگری گرفته است؟ آیا جادوگری علم است؟ آیا جادوگری حقیقت دارد یا از یك ذهن خرافه‌پرست سرچشمه می‌گیرد؟ آیا دانشمندان جادوگرند یا به طور كلی چه تفاوتی میان این دو دسته وجود دارد؟

پاسخ به تمامی سؤالات فوق، نیاز به درك مفاهیم علم و جادو، دانشمند و جادوگر دارد.

جادو: از زمانی كه بشر به قدرت خود پی برد و توانست به آن‌ها اشراف پیدا كند و خود را نیازمند به امداد‌های غیبی یا نیازمند به دانش نسبت به آینده یافت، جادو كشف شد. جادو چیزی جز بهره‌ انسان از نیرو‌های درونی نیست و تنها كافی است روی موضوع خاصی تمركز کرده تا مشاهده كنید كه آن كار به خوبی انجام می‌شود.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها , جادو ,
:: بازدید از این مطلب : 562
|
امتیاز مطلب : 171
|
تعداد امتیازدهندگان : 63
|
مجموع امتیاز : 63
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

هنگامی که به اطراف خود می‌نگرید، امکان دارد اطلاعاتی که توسط دو چشم خود دریافت می‌کنید، با هم مغایر باشند. آیا می‌دانید در این‌گونه موارد مغزتان چگونه رفتار می‌کند؟ آیا گیرنده‌هایی که در مغز قرار دارند، مستقل از هم عمل می‌کنند یا متأثر از یکدیگرند؟ با انجام آزمایش زیر خواهید فهمید که هر یک از دو چشم چگونه بر دیگری تأثیر می‌گذارند‌.

تکه‌ای کاغذ را به صورت نواری به عرض تقریبی 4/6 سانتی‌متر و طول تقریبی 28 سانتی‌متر ببرید. این نوار را پیچانده و با آن لوله ای به قطر 5/1سانتی‌متر و طول 28 سانتی‌متر بسازید.

آزمایش اول: سوراخی روی دست

لوله را در دست راست خود نگه دارید. در حالی که هر دو چشم خود را باز نگه داشته‌اید، با چشم راست به درون لوله نگاه کنید. حال کف دست چپ خود را جلوی صورت آورده و در سمت چپ لوله نگه دارید.
در کف دست خود یک سوراخ خواهید دید. در واقع یکی از چشم‌ها یک دست و دیگری یک سوراخ می‌بیند.
چشم و مغز شما دو تصویر را با هم ترکیب کرده و یک دست با سوراخی در وسط آن می‌آفریند!



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها , ارتباط چشم ومغز ,
:: بازدید از این مطلب : 449
|
امتیاز مطلب : 186
|
تعداد امتیازدهندگان : 60
|
مجموع امتیاز : 60
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

ساعت وسیله‌ای برای اندازه گیری زمان است. ساعت با فرم نوینش (24 ساعتی) حداقل از قرن پانزدهم مورد استفاده قرار گرفته است.

تاریخچه: حدود شش قرن قبل از میلاد، بابلی‌ها «در عصر امپراطوری روم» چند مورد ابداعی از خود به جای گذاشته‌اند که امروزه نیز مورد استفاده کلیه‌ کشورهاست. مرسوم داشتن هفت روز هفته و تعیین عدد پایه 60 برای ساعت، از یادگارهای بابلی‌ها به شمار می‌رود. بابلی‌ها عقیده داشتند چون عدد 60 به اعداد 1 ، 2 ، 3 ، 5 ، 6 ، 10، 15 ، 20 ، 30 قابل تقسیم است، لذا این عدد را پایه در نظر گرفته و مبنای تقسیم‌بندی ساعت قرار دادند. همچنین تقسیم‌بندی دایره به 360 درجه «مضربی از 60» از کارهای بابلی‌ها می‌باشد.

انواع ساعات ابتدایی: بد نیست بدانیم که در گذشته، بشر برای دانستن وقت و ایام، با توجه به تجربه و دانش زمانه، ساعت‌هایی را اختراع کرده و مورد استفاده قرار داده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت بوده از:



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها , ساعت ,
:: بازدید از این مطلب : 538
|
امتیاز مطلب : 162
|
تعداد امتیازدهندگان : 57
|
مجموع امتیاز : 57
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

سنگ تولد چیست؟

بسیاری از جوامع اولیه‌‌ی بدوی بر این اعتقاد بودند که همراه داشتن اشیای گران‌بهایی همچون جواهر کمیاب نیروی عجیب، مرموز و خارق‌العاده‌ای به آن‌ها می‌بخشد. حتی شماری از سنگ‌های قدیمی را دارای خواصی نظیر جلوگیری از بیمار شدن یا معالج بیماری‌ها می‌پنداشتند. استفاده از سنگ‌های تولد از قرن 16 میلادی متداول شد. سنگ‌های قیمتی‌ای که به صورت سنتی، نماد تولد به شمار می‌روند عبارتند از: ماه ژانویه= لعل قرمز ، ماه فوریه= یاقوت ارغوانی، ماه مارس= شیم یا زمرد کبود، ماه آوریل= الماس، ماه مه= زمرد سبز، ماه ژوئن= مروارید، ماه ژوئیه= یاقوت سرخ، ماه اوت= زبرجد، ماه سپتامبر= زمرد کبود، ماه اکتبر= یاقوت زرد، ماه دسامبر= فیروزه.
 
اولین پلاستیک چه زمانی ساخته شد؟

پلاستیک‌ها به سبب فرآیند‌های شیمیایی که اصطلاحاً به آن پلـی‌‌مریزاسیون می‌گوینـد، ساخته می‌شوند. اولین ماده‌ی پلاستیکی که کلریدونیل نام داشت در سال 1838 ساخته شد و خیلی زود یعنی در سال 1839 استیون، در سال 1843 اکریلیک‌ها و در سال 1847 پلی‌استر ساخته شد.
 



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها , سنگ تولد ,
:: بازدید از این مطلب : 415
|
امتیاز مطلب : 168
|
تعداد امتیازدهندگان : 54
|
مجموع امتیاز : 54
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

با اختراع نوشتن بود که بشر به کمک آن توانست تاریخ را به یادگار بگذارد و دانسته‌های خود را محفوظ نگاه دارد و پیشرفت کند.
اما نیاکان ما چگونه فن نوشتن را فرا گرفتند؟ حدود شش هزار سال قبل، مردمی که سریع‌تر از همه جاده‌ی تمدن را در می‌نوردیدند، ظاهراً سومری‌ها و مصری‌ها بودند که به ترتیب در بین‌النهرین (وادی بین دجله و فرات) و دره‌ی نیل به سر می‌بردند، این مردمان، در کار ابداع فن نوشتن بودند.

شش هزار سال قبل، دهقان‌های مصری که مکلف بودند سبدی چند از فرآورده‌ی غله خود را به تحصیلدار مالیاتی تحویل دهند، تصویر زمخت سبد را بر دیوار کلبه خود می‌کندند و کنار آن به تعداد سبدهایی که داده بودند، علامت می‌گذاشتند.
بله، نخستین طرز نوشتن بدین صورت بود، یعنی نوشتن با عکس (شکل‌نگاری)، این شکل از نوشتن مصور آن‌قدر بود که تقریبا همه‌ی اقوام ابتدایی از آن استفاده می‌کردند.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: اختراع نوشتن ,
:: بازدید از این مطلب : 822
|
امتیاز مطلب : 171
|
تعداد امتیازدهندگان : 59
|
مجموع امتیاز : 59
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

چه زمانی از باروت استفاده شد؟

این بار نیز چینی‌ها بودند که برای اولین بار در جنگ‌ها از باروت استفاده کردند. در ســــال 1232 میــلادی، چینی‌ها پودر سیاه (باروت) را کشف کرده و یاد گرفته بودند که چگونه از آن برای ساختن بمب و نیروی پرتاپ موشک‌های‌شان استفاده کنند. این‌گونه موشک‌ها اولین بار به وسیله‌ی مغول‌ها در جنگ گلینکا در سال 1241 میلادی استفاده شده است. اعراب نیز در سال 1249 میلادی از این‌گونه موشک‌ها استفاده می‌کرده‌اند.
 
چه زمانی از اولیــــــن میکروسکوپ استفاده شد؟

در قــــــرن 16، دانشمندان مطالعه روی اجزای داخل بدن انسان را شروع کردند. آن‌ها از وسیله‌ی جدیدی استفاده کردند که به آنان در این‌کار کمک می‌کرد. این وسیله یک نوع میکروسکوپ با دو عدسی بود که حدود سال 1590 با استفاده از عدسی‌ها به مطالعه روی محیط اطراف پرداخت.
 
تلسکوپ چه زمانی اختراع شد؟

شهرت گالیله به خاطر تلسکوپ‌هایی است که در سال 1609 برای رصد‌های نجومی خود ساخت، در حالی که بزرگ‌ترین تلسکوپ و قطر عدسی شیئی آن فقط 5 سانتی‌متر بود. و عدسی چشمی آن تصویری مستقیم ایجاد می‌کرد. گالیله از تلسکوپ کوچک خود برای کاوش‌ دره‌ها و کوه‌ها، ماه و رصد‌ اشکال مختلف زهره و چهار قمر بزرگ منظومه‌ی شمسی استفاده می‌کرد. اما تلسکوپ انعکاسی در سال 1668 توسط نیوتن ساخته شد. او اولین کسی بود که از تلسکوپ برای رؤیت قمره‌های مشتری استفاده کرد.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 698
|
امتیاز مطلب : 136
|
تعداد امتیازدهندگان : 46
|
مجموع امتیاز : 46
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

يكى از غذاهاى پرطرفدار بين خوش خوراك‌ها، پيتزا است. همان خمير گردى كه با پنير و مخلفات پوشيده شده و موقع خوردن، لقمه‌هايش كش مى‌آيد!

جالب است بدانيد كه اين غذاى بسيار خوشمزه، قدمتى نسبتاً طولانى دارد و به دوره‌ی اهالى يونانى ساكن در ماگناگريسيا در جنوب ايتاليا بازمى‌گردد. حتى در كتاب «اندايد» ويرژيل نيز اشاره اى به اين غذا شده است. در قرن سيزدهم ميلادى در كتاب تاريخ روم نوشته‌ی «ماركوس پورچيوس كاتو» به خمير گرد صافى اشاره شده كه با روغن زيتون و سبزيجات و عسل، در اجاق پخته مى‌شده است. باستان‌شناسان در حين حفارى‌هاى خود در شهر پومپى در ايتاليا به بقاياى مغازه‌هايى برخوردند كه نشان‌دهنده‌ی شباهت اين مغازه‌ها با پيتزافروشى‌هاى امروزى هستند (احتمالاً فسيل سيب‌زمينى سرخ‌كرده‌ها را هم پيدا كرده‌اند!)

 البته پيتزا در آن زمان به شكل امروزى وجود نداشت و فقط شامل نان مسطح گردى بود كه با آرد عمل مى‌آمد و همراه ادويه و روغن پخته مى‌شد. در آن زمان گوجه‌فرنگى در اروپا ناشناخته بود و شير گاوميش هندى كه از آن براى تهيه‌ی پنير مازارلا (پنير پيتزا) استفاده مى شود، براى اهالى كامپانيا در ناپل هنوز مفهومى نداشت. گوجه‌فرنگى براى اولين بار در قرن شانزدهم وارد اروپا شد اما در ابتدا آن را ميوه‌اى سمى مى‌دانستند! تا اين‌كه در اواخر قرن هجدهم مردم فقيرنشين ناپل از آن به عنوان ماده‌ی اصلى در نان‌هاى پيتزا شكل خود استفاده كردند. اين نان‌هاى پيتزايى به زودى توجه جهان‌گردان را به خود جلب كرد و آن‌ها را به مناطق فقيرنشين ناپل كشاند. پيتزاى مدرن در شكل امروزى توسط نانوايى به نام رافائل اسپوزيتو درست شد.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: تاريخچه , تاريخچه پیتزا ,
:: بازدید از این مطلب : 632
|
امتیاز مطلب : 192
|
تعداد امتیازدهندگان : 62
|
مجموع امتیاز : 62
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

 بلند‌ترین درخت دنیا کدام است؟
یکی از بزرگ‌ترین و کهن‌سال‌ترین نمونه‌های حیات در روی کره‌ی زمین، درخت سکویای کالیفرنیایی معروف به «چوب سرخ» است. ارتفاع این درخت بالغ بر 90 متر و قطر تنه‌ی بعضی از انواعش به 3 تا 6 متر می‌رسد. مدت 400 تا 500 سال طول می‌کشد تا درخت سکویا به رشد کامل برسد و بالغ شود.
 
شاتل فضایی چیست؟
شاتل فضایی، اولین فضاپیمایی است که قابلیت استفاده‌ی مجدد را دارد. این وسیله به منظور پایین آوردن هزینه‌ها در استفاده‌ی مجدد از سامانه‌های پرتاب ماهواره‌‌ای و سایر عملیات فضایی ابداع شد. شاتل در حقیقت، هواپیمای غول‌پیکری دارای موتور‌های قدرتمند مجهز به راکت و باله‌هایی سه‌گوش است و با هدف پرتاب دو موشک کمکی با سوخت جامد در طرفین و یک مخزن بزرگ با سوخت مایع در زیر شکم طراحی شده است.
 
ماهواره‌های فضایی چه کاربردی دارند؟
ماهواره‌های فضایی، انقلاب شگرفی در صنعت مخابرات ایجاد کرده‌اند و امکان توسعه‌ی روز‌افزون وسایلی همچون تلفن همراه و تلویزیون را فراهم آورده‌اند. ماهواره‌های مخابراتی، سیگنال‌های صادر شده از زمین را دریافت و آن‌ها را به دیگر نقاط جهان ارسال می‌کنند.
 



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 739
|
امتیاز مطلب : 164
|
تعداد امتیازدهندگان : 53
|
مجموع امتیاز : 53
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

لوز‌المعده چیست؟
پانکراس یا لوز‌المعده یکی از بزرگ‌ترین غده‌های درون بدن است که در واقع از دو غده‌ تشکیل یافته است. بیش‌تر سلول‌های لوز‌المعده از نوع ترشحی هستند. غده‌ی پانکراس در قسمت فوقانی شکم، مقابل مهره‌های کمر و بالاتر از سرخرگ و سیا‌هرگ آئورت قرار گرفته و اثنی‌عشر آن را احاطه کرده است.
 
درون معده چیست؟
اگر درون بدن ما معده وجود نداشت، قادر به خوردن دو یا سه وعده غذا در روز نبودیم. در آن صورت مجبور می‌شدیم هر بار مقدار زیادی غذای خرد و له شده بخوریم. معده شبیه به کیسه‌ای کش‌دار و لاستیکی است و به منظور نگه‌داری غذا، انبساط پیدا می‌کند و به وسیله‌ی ماهیچه‌های دیواره‌ی خود، هر بار به طور کامل به یک سمت فشرده می‌شود. در همین حین، غده‌ی ترشحی موجود در معده، مواد شیمیایی‌اش را که حاوی اسیدهای مؤثر در هضم غذا و ‌آنزیم‌های پر‌قدرت تجزیه‌ی مواد غذایی است، روی محتویات معده می‌پاشد.
 
صفرا چیست؟
در سمت راست و پایین کبد، کیسه‌ای کوچک محتوی مایعی زرد‌رنگ به نام صفرا قرار گرفته است که کیسه‌ی صفرا نامیده می‌شود. صفرا محلولی شامل کلسترول ، املاح صفراوی و رنگ‌دانه است. کبد روزانه یک لیتر ماده‌ی صفرا تولید می‌کند که اندکی از آن در کبد و مقداری هم در کیسه‌ی صفرا باقی می‌ماند.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 671
|
امتیاز مطلب : 148
|
تعداد امتیازدهندگان : 52
|
مجموع امتیاز : 52
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin


 
پيدايش پرچم‌های ملی به معنای متعارف امروزی آن با ظهور و رشد تأسيسات سياسی کشوری همراه بوده است. پرچم‌ها در حقيقت ريشه در علامت‌ها و علَم‌های سياسی و مذهبی دودمانی سلسله‌های محلی و يا منطقه‌ای گذشته دارند که در طی قرون و اعصار، تطور يافته و به مظاهر حاکميت ملی تبديل شده‌اند. در ايران استفاده از علَم‌ها و علامت‌های سلطنتی در دوران سلسله‌ی هخامنشی متداول بوده است.

ايلات بزرگ پارت و ساسانی در علامت‌های دودمانی خود از تصاويری چون اژدها، شير زرين و يا خورشيد زرين استفاده می‌کرده‌اند که بر اساس شاهنامه‌ی فردوسی به خاندان رستم‌، گودرز و پادشاهان کيانی منسوب بوده است.
در شاهنامه‌ی فردوسی از درفش کاويانی که تاريخ پيدايش آن قرن ششم ميلادی آورده شده، به عنوان «پرچم ملی» ايران ياد شده است.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: پيدايش پرچم ايران ,
:: بازدید از این مطلب : 771
|
امتیاز مطلب : 178
|
تعداد امتیازدهندگان : 59
|
مجموع امتیاز : 59
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

آیا می‌دانید که ...؟
میلاد پروانه
رنگ آبی سیاره‌ی نپتون به چه علت است؟
سطح سیاره‌ی سرد نپتون، پوشیده از اقیانوس عظیمی از مایع متان است و در دورترین وضعیت مداری، فاصله‌اش تا خورشید به چهار میلیون کیلومتر بالغ می‌شود. دمای این سیاره تا 210- درجه‌ی سانتی‌گراد (زیر صفر) کاهش پیدا می‌کند.
 
  سیاه‌‌چاله‌ی فضایی چیست؟
سیاه‌چاله‌ها از عجایب خلقت محسوب می‌شوند. نور حاصل از تشکیل آن‌ها، از تمام انفجارات داخل کهکشان و حتی از تشکیل سوپر‌نوا هم شدید‌تر است. سیاه‌چاله‌ها پس از مدت کوتاهی تبدیل به سیاه‌ترین شیء موجود در فضا می‌شوند که به گونه‌ای هیچ نوری از خود متصاعد نمی‌کنند.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: آیا می‌دانید , دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 469
|
امتیاز مطلب : 154
|
تعداد امتیازدهندگان : 51
|
مجموع امتیاز : 51
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

موارد زیر چیز‌هایی است که بهتر است دوست داشته باشیم. به حتم می‌پرسید چرا ؟

پاسخ را در زیر هر مورد بخوانید!
1. درخت را= نه به خاطر میوه‌اش، به خاطر سایه‌اش که بر سر دوست و دشمن می‌افکند.

2. دیوار را = نه به خاطر بلندی‌اش، برای این‌که هیچ‌وقت پشت آدم را خالی نمی‌کند.

3. دریا را= نه به خاطر بزرگی‌اش، برای یک‌رنگی‌اش.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: دوست داشتنی ‌ها ,
:: بازدید از این مطلب : 759
|
امتیاز مطلب : 182
|
تعداد امتیازدهندگان : 58
|
مجموع امتیاز : 58
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : amin

 1. آیا می‌دانید فقط یک نفر از یک میلیارد نفر، بیش از 116 سال عمر می‌کند.
2. آیا می‌دانید قلب انسان میتواند خون را 10 متر به بیرون پر تاب کند

3. آیا می‌دانید متداول‌ترین نام در دنیا، محمد است.

4. آیا می‌دانید روز تولد شما حداقل با 9 میلیون نفر دیگر، یکی است.

5. آیا می‌دانید ستاره‌‌ی دریایی مغز ندارد.

6. آیا می‌دانید انسان‌های راست دست به طور میانگین 9 سال بیش‌تر از چپ دست‌ها عمر می‌کنند.

7. آیا می‌دانید لئوناردو داوینچی، قیچی را اختراع کرد.

8. آیا می‌دانید انسان نمی‌تواند با حبس کردن نفس، خودکشی کند.

9. آیا می‌دانید مورچه‌ها بعد از مرگ بر اثر سم‌پاشی به پهلوی راست می‌افتند.

10. آیا می‌دانید گربه‌ ماهی بیش از 27000 عضو چشایی دارد.

11. آیا می‌دانید صندلی الکتریکی را یک دندان‌پزشک اختراع کرد.



:: موضوعات مرتبط: مطالب جالب , ,
:: برچسب‌ها: دانستنی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 503
|
امتیاز مطلب : 188
|
تعداد امتیازدهندگان : 61
|
مجموع امتیاز : 61
تاریخ انتشار : 28 مهر 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد