به star55 خوش آمدید امیدوارم مطالب این وبلاگ کمکتون کنه برای دیدن تمام نوشته ها به ادامه مطلب آن مراجعه کنید بهترین هارو برای شما آرزو مندم امیدوارم شاد و سربلند باشین
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
تست های درس ادبیات اختصاصی علوم انسانی در سالهای اخیر، هرچه بیشتر به سمت مفهومی شدن پیش میروند، از حالت حفظی سابق خارج میشوند. برای مثال در کنکور 87، 5 سؤال درس ادبیات اختصاصی در مورد قرابت معنایی بود و در سال 88، 7 سؤال بدین گونه طرح شد و به نظر میرسد طراحان کنکور امسال نیز این روند را ادامه دهند.
به این ترتیب، حفظ کردن آرایه ها و واژگان کتاب به تنهایی برای کسب یک نتیجه مطلوب کافی نیستند (البته این مهارتها بسیار بسیار ضروری و حیاتی هستند) بلکه هر داوطلب باید ابیات و عبارات کتاب را حلّاجی کند و مفهوم و مقصود اصلی آن را دریابد. شاید به همین دلیل باشد که برخی از اساتید و متخصصان درس ادبیات اختصاصی میگویند که داوطلبان باید به نوعی «اجتهاد ادبی» دست یابند.
عربی ازجمله دروسی است که برای پاسخگویی کامل به سؤالات آن باید اطلاعات کاملی از اکثر مطالب کتاب داشته باشیم. خواندن یک درس یا مبحث به تنهایی، هر چند به طور کامل، در زدن تستها به شما کمکی نخواهد کرد. اطلاعات شما در مورد ترجمه و قواعد دست به دست هم میدهند تا شما را به سمت پاسخ های صحیح هدایت کنند. عامل مهم دیگر در کنار این دو، توانایی درست خواندن عبارات است.
این امتیازی است که هم در ترجمه و هم در به کارگیری درست قواعد میتواند به شما کمک کند. تنها راه دستیابی به این توانایی، مطالعه دقیق کتاب هایتان است. اگر با کلمات و عبارات کتابها آشنا باشید، تقریباً 90درصد از عبارات استفاده شده در سؤالات را می شناسید.
به دلیل ضرورت وجود یک آگاهی جامع از قواعد، ترجمه و .... در عربی و برای پیشرفت در پاسخگویی به تستها توصیه میشود، همواره زمان مطالعه عربی خود را به 4 بخش تقسیم کنید. قبل از آن باید گفت که لازم است از اولین روز برنامه ریزی درسی خود برای کنکور، تا آخرین روز، حتماً شبی 2 ساعت را برای مطالعه عربی وقت بگذارید. این بهترین حالت ممکن است.
درس علوم اجتماعی از دروس مهم رشته علوم انسانی است که همه داوطلبان باید در آن تسلط و مهارت کافی داشته باشند. بنابراین باید به گونه ای این درس را مطالعه کنند که به امید کسب یک درصد بالا، وارد جلسه کنکور شوند. زیرا اکثر داوطلبانی که به رتبه های برتر کنکور می اندیشند، در این درس درصد خوبی کسب میکنند. بنابراین اگر یک داوطلب در این درس موفق نباشد، باعث پایین آمدن تراز او میشود.
درس علوم اجتماعی در کنکور سراسری در مجموع از 20 تست تشکیل شده است که به ترتیب از 3 کتاب جامعه شناسی (1)، جامعه شناسی (2) و علوم اجتماعی طرح میشوند. در آزمون سال 88 از جامعه شناسی (1) 5 تست، جامعه شناسی (2) 7 تست و علوم اجتماعی 8 تست طرح شده بود.
پس داوطلبان باید با برنامه ریزی مناسب، هر سه کتاب را به طور کامل مطالعه کنند تا بتوانند در درس علوم اجتماعی موفق باشند. البته داوطلبان باید توجه داشته باشند که برای مطالعه کتاب جامعه شناسی (2) باید کتاب جامعه شناسی (1) را به عنوان پیش نیاز مطالعه کرده باشند.
این کتاب از 3 فصل تشکیل شده که به ترتیب عبارتند از:
همانطور که در درس ریاضیات توضیح دادیم، دروس ریاضیات و اقتصاد، به طور جداگانه در دفترچه شماره 2 گنجانده میشوند. وقت پاسخگویی به این دفترچه، 35 دقیقه است و پس از پایان این زمان، داوطلبان دیگر قادر به پاسخگویی به سؤالات این دفترچه نخواهند بود. از آنجایی که سؤالات و مسأله های درس ریاضی غالباً وقتگیر هستند، داوطلبان معمولاً در این دفترچه با کمبود زمان مواجه میشوند.
به همین دلیل است که همواره اولین توصیه ما به دانش آموزان عزیز در مورد درس اقتصاد این بوده است که اگر میخواهند جزو رتبه های برتر و رتبه های اصلی کنکور باشند، باید تسلط و سرعت خود را در درس اقتصاد افزایش دهند تا مبادا به دلیل کمبود وقت از پاسخگویی به سؤالاتی که جواب آن را میدانستهاند، باز نمانند. در این مدت که با شما هستیم، تلاش ما این خواهد بود که با طرح نکات و مثالهایی، شما را در این راستا هدایت کنیم.
در این شماره لازم است ابتدا شما را با حال و هوای کنکوری درس اقتصاد آشنا کنیم تا بدانید که سؤالات این درس به چه شیوه ای طرح خواهند شد.
یکی از دغدغههای همیشگی دانش آموزان، یادگیری ریاضیات است. تقریباً این جمله عمومی که «من ریاضی یاد نمیگیرم» را همهی ما به وفور شنیده ایم. همین تفکر غلط، که ناشی از عدم به کارگیری شیوههای صحیح یادگیری ریاضیات است، موجب شده تا علاوه بر کاهش اعتماد به نفس، یادگیرندگان به سوی «شیوههای غلطی همچون حفظ کردن، تلاش بیحاصل در حل انبوهی از تست ها، شرکت در کلاس های متعدد و تکراری و نتیجه آن، از دستدادن زمان و ...» سوق داده شوند.
درحالی که، حل مشکل در درجهاول مستلزم شناسایی ریشههای آن و سپس به کارگیری راهکارهای اثربخش و کارآمد برای حل آن می باشد و نه سحطی نگری و پاک کردن صورت مسأله. با نگاهی گذرا به عرصهتلاش های دانش آموزان در راه کامیابی و موفقیت های تحصیلی، روشن می شود که بسیاری از آنها مثال بازیکن فوتبالی هستند که بی هدف و بدون برنامه، به دویدن بی حد و بازده پرداخته و در آخر، درحالی که از خستگی، توان نفس کشیدن هم ندارد به آنها گفته می شود که شکست سنگینی را متحمل شدهاند.
جملات بالا شاید گرد یأس و ناامیدی بر افق شما پاشیده باشد، اما خبر خوب این است که یادگیری ریاضیات، چنانچه به طور صحیح به آن پرداخته شود؛ نه تنها ممکن است بلکه خیلی هم آسان، قابل دستیابی است. در ادامه این مقاله به بسط فرآیندی می پردازیم که می تواند به عنوان راهکاری برای یادگیری اثربخش ریاضیات و به خصوص حساب دیفرانسیل و انتگرال به کار گرفته شود. قبل از آن لازم است تا برخی مطالب را از نظر بگذرانید.
کتاب را خواندم. جزوه درس فیزیک را با کلی فرمول و فرمولهای تستی حفظ کردم و با استفاده از آنها، تستهای چند سال گذشته را حل کردم. ولی باز هم، وقتی سؤال یا تست جدیدی میبینم، نمیدانم چهکار کنم؟ با این همه فرمول کوتاه و بزرگ، هنوز نمیدانم چه رابطهای را کجا استفاده کنم تا به جواب برسد. پرسیدم، بیشتر توضیح دهید. گفت: مثلاً در مبحث حرکتشناسی، اگر تست یا مثالی را بخواهم حل کنم، نمیدانم از کدام رابطه(فرمول) باید استفاده شود. در آخر، چند فرمول را مینویسم تا ببینم کدام یک به جواب میرسد! خلاصه، پاک گیج شدم.
این چند جمله، گفتههای اغلب دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی (داوطلبان کنکور) است.
در مورد درس فیزیک باید بدانیم که برخی از مطالب بیشتر جنبهی حفظی و برخی مطالب بیشتر جنبه مفهومی دارند.
کمیت برداری و نردهای، یکای کمیتها، روابط کار و انرژی، ساختمان ماده، انبساط مواد، ترمودینامیک (رشته ریاضی) از فیزیک پایه و موج مکانیکی1و2، موج الکترومغناطیس، فیزیک اتمی، ساختار هستهی اتم، فیزیک حالت جامد (رشته ریاضی)، قوانین نیوتون، کولن، قوانین الکترومغناطیسی فارادی ولتر, تعاریف کمیتهای فیزیکی از فیزیک پیشدانشگاهی، بیشتر جنبه حفظی دارند.
تقسیم بندی درسها به دو دسته حفظی و مفهومی به صورت مطلق کار درستی نیست. در مورد حفظی ترین درسها هم تسلط بر مفاهیم آن درس، کمک میکند مطالب بهتر در حافظه بماند. به عبارت دیگر، پس از تسلط بر مفاهیم اصلی یک درس، به خاطرسپاری آنها ساده تر و ماندگاری آنها در حافظه بهتر صورت میگیرد.
در شیمی توصیه میشود قبل از به خاطرسپاری مطالب، مفاهیم اصلی را یاد بگیریم مثلاً قبل از آنکه ترتیب قدرت اسیدی اسیدها را حفظ کنیم، مفهوم قدرت اسیدی را بفهمیم.
2- ضریب درس شیمی در کنکور چگونه است؟
شیمی یک درس اختصاصی است. در رشته ریاضی برای بسیاری از مهندسی ها مثل برق، مکانیک، هوا فضا، عمران، مواد، کامپیوتر و فنآوری اطلاعات و گرایشهای رشته های انسانی مثل حقوق، مدیریتها و علوم اقتصادی که داوطلبان ریاضی هم میتوانند در آن شرکت کنند، ضریب 2 دارد اما در رشته های مهندسی شیمی، پلیمر و نفت و مهندسی ایمنی و حفاظت و گرایشهای مربوطه، ضریب 3 دارد.
در رشته تجربی برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی و کل رشته های پیراپزشکی، صنایع غذایی، زیست شناسی، بیوتکنولوژی و گرایشهای وابسته به آنها، ضریب 3 دارد. اما در رشته های شیمی محض و کاربردی و داروسازی، ضریب 4 دارد. در گرایشهای انسانی مثل مدیریتها و حقوق برای دانش آموزان رشتهی تجربی، ضریب 2 دارد.
دانستن نكتههای زیر درباره استفاده بهینه از رنگها مفید میباشد:
- برای لاغر شدن از بشقاب و رومیزی رنگ آبی استفاده كنید. رنگ آبی اشتها را كم میكند.
- اگر مضطرب هستید و فشار عصبی، طاقت شما را بریده است از رنگ سبز استفاده كنید. رنگ سبز آرامبخش است و فشار خون را كاهش می دهد.
- اگر بیحال و حوصله هستید رنگ نارنجی را انتخاب كنید. هنگام استحمام صبحگاهی، از حوله و ابزار نارنجی استفاده كنید رنگ نارنجی بیحالی شما را از بین میبرد.
پزشكان و دانشمندان به این نتیجه رسیدهاند كه طرز زندگی امروز شما تاثیر بسیار زیادی روی تعداد سالهای زندگیتان دارد و اینكه چقدر و تا چه میزان از این سالها لذت ببرید. حتی كوچكترین تغییری در برنامه هفتگی میتواند منجر به ایجاد تفاوت بزرگی شود.
خواب كافی: معمولا در مرحله خواب عمیق، غده هیپوفیز، هورمون رشد ترشح میكند. همچنین خواب عمیق و كافی باعث جذب بیشتر مواد مقوی توسط سلولها میشود كه این امر خود رشد و ترمیم ماهیچه و استخوانها و فعال شدن سیستم امنیتی بدن را به همراه دارد.
قدرتهای باور نکردنی ذهن بشر بهطرق مختلفی تجلی مییابد. برای مثال برخی قادرند افکار دیگران را دریابند. برخی میتوانند از مغز خود به عنوان یک ماشین حساب استفاده کنند. در حالیکه دانشمندان قادر به توصیهی آن نیستند وآن را تنها به پرورش توانایی برای استفاده از ضمیر ناخودآگاه و انجام عملیات سرگرم کننده حافظه نسبت میدهند.
شاید مشهورترین انسانی که دارای چنین قدرتشگفتآوری است «رای ایلایجه» از اهالی لیتوانی است. او در طول زندگیاش بیش از 2000 کتاب را تنها برای یک بار خوانده و به خاطر سپرده بود. بهطوری که قادر بود مطالب هر صفحه و هر بخش از هر یک از کتابها را دقیقاً بازگو کند.
آلبرت انیشتین در چهاردهم مارس 1879 در شهر اولم آلمان از پدری به نام هرمان انیشتین به دنیا آمد. او پسر اول خانواده بود. او در شش سالگی وارد مدرسه شد. او در سالهای نخست مدرسه شاگردی ضعیف بود، اما واقع امر آن است که نمرههایی عالی میگرفت و برخلاف روش یادگیری حفظی آزاردهنده و سخت مدرسه بارها شاگرد اول کلاس نیز شد و در سن پانزده سالگی معلم درس یونانی او زمانی به پدر او گفته بود که فرقی نمیکند که آلبرت چه رشتهای را برای حرفه آینده خود انتخاب کند، هریک را برگزیند در آن ناکام خواهد ماند.
یکی از اشخاص مؤثر در زندگی انیشتین، ماکس تالمود از دوستان نزدیک خانواده او بود. او به انیشتین کتابهایی درباره علوم و بعداً درباره فلسفه برای خواندن میداد و بعد ساعتها با او درباره آنها به گفتگو مینشست. سرگرمی ذوقی اصلی انیشتین چه در روزهای دبیرستان و چه در سالهای آینده زندگی، موسیقی بود. آلبرت با خودآموزی نوازندگی پیانو را یاد گرفت و تا پایان عمر به نواختن پیانو و ویولن ادامه داد.
یک محقق ایرانی در دانشگاه پنسیلوانیا به کمک یکی از همکارانش نشان داده است که میتوان با استفاده از پرتوهای پلاسمایی اجسام را نامرئی کرد .
ایده نامرئیکردن اجسام تا چندی پیش، تنها در سطح داستانهای تخیلی– علمی مطرح بود، اما «نادر انقطاع» و «آندراآلو» از دانشگاه پنسیلوانیا شیوهای را پیشنهاد کردهاند که با استفاده از آن میتوان با فناوریهای موجود اجسام را تا حدود زیادی غیرقابل رؤیت ساخت.
در گذشته گروههایی از فیزیکدانان که کوشیده بودهاند با روش مرسوم به (روش آفتابپرست) در استتار اشیاء و اجسام دست یابند .
محققان دانشگاه توکیو نیز بر روی نوعی پارچه، تحقیق میکنند که بر همین مبنا، عمل استتار را انجام میدهد:
در داخل پارچه دانههایی نظیر رشته تسبیح کار گذاشته شده که میتواند صحنهای را که بر روی آن تابنده میشود، منعکس سازد و جسمی را که این پارچه بر آن پوشانده شده؛ نظیر بدن آفتابپرست به رنگ محیط درآورد و به این ترتیب، آن را نامرئی سازد.
بلز پاسكال در محيطي ثروتمند پرورش يافت. پدر او بازرگاني متمول و جزو اشراف بود. زمانيكه او سهساله بود، مادرش فوت كرد.
پدرش به تحصيل او توجه داشت و از آن موقع، براي او معلم سرخانه گرفت. پدر پاسكال تصميم گرفت تا كتابهاي مربوط به هندسه را تا 15 سالگي دور از دسترس او قرار دهد تا پسرش بتواند توجه خود را بر موضوعهاي ديگر متمركز كند. با اين وجود او از 12 سالگي در اوقات فراغت بهطور مخفيانه به مطالعهی هندسه ميپرداخت.
در سال 1630 خانوادهی او به پاريس مهاجرت كردند و پاسكال تحتتأثير گروههاي علمي قرار گرفت كه همانند او روي مقاطع مخروطي كار ميكردند.
در سال 1639 پدر پاسكال مأمور جمعآوري ماليات در منطقهی نرماندي شد. پاسكال براي كمك به پدر، يك دستگاه ماشينحساب مكانيكي ساخت كه در نوع خود اولين نمونه بود. او در اين زمان فقط 19 سال داشت.
قانون1:
یا موفق میشوید یا نمیشوید، یا بهدست میآورید یا از دست میدهید.
استراتژی شما: جزء آن دسته افرادی باشید که موفقاند، آنهایی که بهدست میآورند.
کسانی که موفقاند، دقیقاً میدانند چه عواملی موجب موفقیتشان بوده است و برای خلق این موقعیتها هشیار و آمادهاند. آنها همواره بهترینها را از هر موقعیتی بهدست میآورند. برای آنکه بتوانید در زمرهی افراد موفق قرار بگیرید، لازم است افراد موفق و ناموفق افراد از نظر بگذرانید، تفاوتهای آنها را بازشناسید و بررسی کنید. سپس تصمیم بگیرید، علت رفتارهای خود را شناسایی کرده و دانش خود را در مورد شیوهی عملکرد خودتان بالا ببرید.
محمد معین فرزند معینالعلماء درسال 1293 شمسی در رشت در یك خانواده روحانی متولد شد. پدرش شیخ ابوالقاسم و همچنین مادرش در ششسالگی او فوت كردند، به همین جهت تحت تعلیم و تربیت پدبزرگش (كه مرد دانشمندی بود) قرار گرفت كه از روحانیون معروف بود. پس از پایان تحصیلات مقدماتی، برای ادامه تحصیل در دارالفنون به تهران آمد و به تحصیل در دانشگاه ادبیات پرداخت و دانشنامه دكترای خود را در سال 1321 دریافت كرد. رسالهی خود را به زبان فرانسه نوشت.
دكتر معین از چند دانشگاه خارجی، درجه دكترای افتخاری داشت و عضو فرهنگستان ایران شد كه ریاستش با ذكاءالملك فروغی بود. ریاست كمیسیون ادبیات سمینار جهانی تاریخ و فرهنگ ایران را بر عهده داشت. در سمینار بینالمللی (سومر) دانشگاه هاروارد، كمیتهی مجموعه كتیبههای ایران، انجمن خاورشناسان پاریس و انجمن فلسفی عضویت داشت. دكتر معین حدود 23 جلد كتاب تألیف كرد. از فعالیتهای پراهمیت وی، همكاری با علامه دهخدا و تنظیم فیشهای چاپنشده بعد از فوت دهخدا میباشد.
وی همچینین طبق وصیتنامه نیما یوشیج، بررسی آثار او را بر عهده گرفت. ازجمله تألیفات باارزش وی، «فرهنگ معین» در 6 جلد است كه از منابع معتبر واژگان زبان فارسی است. دكتر معین كه سرآمد فضلای ایران معاصر بود، به زبانهای فرانسوی، انگلیسی، عربی و آلمانی تسلط كامل داشت و زبانهای پهلوی اوستایی و فارسی باستان و بعضی لهجههای محلی را خوب میدانست.
آیا علم سرچشمه خود را از جادوگری گرفته است؟ آیا جادوگری علم است؟ آیا جادوگری حقیقت دارد یا از یك ذهن خرافهپرست سرچشمه میگیرد؟ آیا دانشمندان جادوگرند یا به طور كلی چه تفاوتی میان این دو دسته وجود دارد؟
پاسخ به تمامی سؤالات فوق، نیاز به درك مفاهیم علم و جادو، دانشمند و جادوگر دارد.
جادو: از زمانی كه بشر به قدرت خود پی برد و توانست به آنها اشراف پیدا كند و خود را نیازمند به امدادهای غیبی یا نیازمند به دانش نسبت به آینده یافت، جادو كشف شد. جادو چیزی جز بهره انسان از نیروهای درونی نیست و تنها كافی است روی موضوع خاصی تمركز کرده تا مشاهده كنید كه آن كار به خوبی انجام میشود.
هنگامی که به اطراف خود مینگرید، امکان دارد اطلاعاتی که توسط دو چشم خود دریافت میکنید، با هم مغایر باشند. آیا میدانید در اینگونه موارد مغزتان چگونه رفتار میکند؟ آیا گیرندههایی که در مغز قرار دارند، مستقل از هم عمل میکنند یا متأثر از یکدیگرند؟ با انجام آزمایش زیر خواهید فهمید که هر یک از دو چشم چگونه بر دیگری تأثیر میگذارند.
تکهای کاغذ را به صورت نواری به عرض تقریبی 4/6 سانتیمتر و طول تقریبی 28 سانتیمتر ببرید. این نوار را پیچانده و با آن لوله ای به قطر 5/1سانتیمتر و طول 28 سانتیمتر بسازید.
آزمایش اول: سوراخی روی دست
لوله را در دست راست خود نگه دارید. در حالی که هر دو چشم خود را باز نگه داشتهاید، با چشم راست به درون لوله نگاه کنید. حال کف دست چپ خود را جلوی صورت آورده و در سمت چپ لوله نگه دارید.
در کف دست خود یک سوراخ خواهید دید. در واقع یکی از چشمها یک دست و دیگری یک سوراخ میبیند.
چشم و مغز شما دو تصویر را با هم ترکیب کرده و یک دست با سوراخی در وسط آن میآفریند!
ساعت وسیلهای برای اندازه گیری زمان است. ساعت با فرم نوینش (24 ساعتی) حداقل از قرن پانزدهم مورد استفاده قرار گرفته است.
تاریخچه: حدود شش قرن قبل از میلاد، بابلیها «در عصر امپراطوری روم» چند مورد ابداعی از خود به جای گذاشتهاند که امروزه نیز مورد استفاده کلیه کشورهاست. مرسوم داشتن هفت روز هفته و تعیین عدد پایه 60 برای ساعت، از یادگارهای بابلیها به شمار میرود. بابلیها عقیده داشتند چون عدد 60 به اعداد 1 ، 2 ، 3 ، 5 ، 6 ، 10، 15 ، 20 ، 30 قابل تقسیم است، لذا این عدد را پایه در نظر گرفته و مبنای تقسیمبندی ساعت قرار دادند. همچنین تقسیمبندی دایره به 360 درجه «مضربی از 60» از کارهای بابلیها میباشد.
انواع ساعات ابتدایی: بد نیست بدانیم که در گذشته، بشر برای دانستن وقت و ایام، با توجه به تجربه و دانش زمانه، ساعتهایی را اختراع کرده و مورد استفاده قرار داده است که مهمترین آنها عبارت بوده از:
بسیاری از جوامع اولیهی بدوی بر این اعتقاد بودند که همراه داشتن اشیای گرانبهایی همچون جواهر کمیاب نیروی عجیب، مرموز و خارقالعادهای به آنها میبخشد. حتی شماری از سنگهای قدیمی را دارای خواصی نظیر جلوگیری از بیمار شدن یا معالج بیماریها میپنداشتند. استفاده از سنگهای تولد از قرن 16 میلادی متداول شد. سنگهای قیمتیای که به صورت سنتی، نماد تولد به شمار میروند عبارتند از: ماه ژانویه= لعل قرمز ، ماه فوریه= یاقوت ارغوانی، ماه مارس= شیم یا زمرد کبود، ماه آوریل= الماس، ماه مه= زمرد سبز، ماه ژوئن= مروارید، ماه ژوئیه= یاقوت سرخ، ماه اوت= زبرجد، ماه سپتامبر= زمرد کبود، ماه اکتبر= یاقوت زرد، ماه دسامبر= فیروزه.
اولین پلاستیک چه زمانی ساخته شد؟
پلاستیکها به سبب فرآیندهای شیمیایی که اصطلاحاً به آن پلـیمریزاسیون میگوینـد، ساخته میشوند. اولین مادهی پلاستیکی که کلریدونیل نام داشت در سال 1838 ساخته شد و خیلی زود یعنی در سال 1839 استیون، در سال 1843 اکریلیکها و در سال 1847 پلیاستر ساخته شد.
با اختراع نوشتن بود که بشر به کمک آن توانست تاریخ را به یادگار بگذارد و دانستههای خود را محفوظ نگاه دارد و پیشرفت کند.
اما نیاکان ما چگونه فن نوشتن را فرا گرفتند؟ حدود شش هزار سال قبل، مردمی که سریعتر از همه جادهی تمدن را در مینوردیدند، ظاهراً سومریها و مصریها بودند که به ترتیب در بینالنهرین (وادی بین دجله و فرات) و درهی نیل به سر میبردند، این مردمان، در کار ابداع فن نوشتن بودند.
شش هزار سال قبل، دهقانهای مصری که مکلف بودند سبدی چند از فرآوردهی غله خود را به تحصیلدار مالیاتی تحویل دهند، تصویر زمخت سبد را بر دیوار کلبه خود میکندند و کنار آن به تعداد سبدهایی که داده بودند، علامت میگذاشتند.
بله، نخستین طرز نوشتن بدین صورت بود، یعنی نوشتن با عکس (شکلنگاری)، این شکل از نوشتن مصور آنقدر بود که تقریبا همهی اقوام ابتدایی از آن استفاده میکردند.
این بار نیز چینیها بودند که برای اولین بار در جنگها از باروت استفاده کردند. در ســــال 1232 میــلادی، چینیها پودر سیاه (باروت) را کشف کرده و یاد گرفته بودند که چگونه از آن برای ساختن بمب و نیروی پرتاپ موشکهایشان استفاده کنند. اینگونه موشکها اولین بار به وسیلهی مغولها در جنگ گلینکا در سال 1241 میلادی استفاده شده است. اعراب نیز در سال 1249 میلادی از اینگونه موشکها استفاده میکردهاند.
چه زمانی از اولیــــــن میکروسکوپ استفاده شد؟
در قــــــرن 16، دانشمندان مطالعه روی اجزای داخل بدن انسان را شروع کردند. آنها از وسیلهی جدیدی استفاده کردند که به آنان در اینکار کمک میکرد. این وسیله یک نوع میکروسکوپ با دو عدسی بود که حدود سال 1590 با استفاده از عدسیها به مطالعه روی محیط اطراف پرداخت.
تلسکوپ چه زمانی اختراع شد؟
شهرت گالیله به خاطر تلسکوپهایی است که در سال 1609 برای رصدهای نجومی خود ساخت، در حالی که بزرگترین تلسکوپ و قطر عدسی شیئی آن فقط 5 سانتیمتر بود. و عدسی چشمی آن تصویری مستقیم ایجاد میکرد. گالیله از تلسکوپ کوچک خود برای کاوش درهها و کوهها، ماه و رصد اشکال مختلف زهره و چهار قمر بزرگ منظومهی شمسی استفاده میکرد. اما تلسکوپ انعکاسی در سال 1668 توسط نیوتن ساخته شد. او اولین کسی بود که از تلسکوپ برای رؤیت قمرههای مشتری استفاده کرد.
يكى از غذاهاى پرطرفدار بين خوش خوراكها، پيتزا است. همان خمير گردى كه با پنير و مخلفات پوشيده شده و موقع خوردن، لقمههايش كش مىآيد!
جالب است بدانيد كه اين غذاى بسيار خوشمزه، قدمتى نسبتاً طولانى دارد و به دورهی اهالى يونانى ساكن در ماگناگريسيا در جنوب ايتاليا بازمىگردد. حتى در كتاب «اندايد» ويرژيل نيز اشاره اى به اين غذا شده است. در قرن سيزدهم ميلادى در كتاب تاريخ روم نوشتهی «ماركوس پورچيوس كاتو» به خمير گرد صافى اشاره شده كه با روغن زيتون و سبزيجات و عسل، در اجاق پخته مىشده است. باستانشناسان در حين حفارىهاى خود در شهر پومپى در ايتاليا به بقاياى مغازههايى برخوردند كه نشاندهندهی شباهت اين مغازهها با پيتزافروشىهاى امروزى هستند (احتمالاً فسيل سيبزمينى سرخكردهها را هم پيدا كردهاند!)
البته پيتزا در آن زمان به شكل امروزى وجود نداشت و فقط شامل نان مسطح گردى بود كه با آرد عمل مىآمد و همراه ادويه و روغن پخته مىشد. در آن زمان گوجهفرنگى در اروپا ناشناخته بود و شير گاوميش هندى كه از آن براى تهيهی پنير مازارلا (پنير پيتزا) استفاده مى شود، براى اهالى كامپانيا در ناپل هنوز مفهومى نداشت. گوجهفرنگى براى اولين بار در قرن شانزدهم وارد اروپا شد اما در ابتدا آن را ميوهاى سمى مىدانستند! تا اينكه در اواخر قرن هجدهم مردم فقيرنشين ناپل از آن به عنوان مادهی اصلى در نانهاى پيتزا شكل خود استفاده كردند. اين نانهاى پيتزايى به زودى توجه جهانگردان را به خود جلب كرد و آنها را به مناطق فقيرنشين ناپل كشاند. پيتزاى مدرن در شكل امروزى توسط نانوايى به نام رافائل اسپوزيتو درست شد.
بلندترین درخت دنیا کدام است؟
یکی از بزرگترین و کهنسالترین نمونههای حیات در روی کرهی زمین، درخت سکویای کالیفرنیایی معروف به «چوب سرخ» است. ارتفاع این درخت بالغ بر 90 متر و قطر تنهی بعضی از انواعش به 3 تا 6 متر میرسد. مدت 400 تا 500 سال طول میکشد تا درخت سکویا به رشد کامل برسد و بالغ شود.
شاتل فضایی چیست؟
شاتل فضایی، اولین فضاپیمایی است که قابلیت استفادهی مجدد را دارد. این وسیله به منظور پایین آوردن هزینهها در استفادهی مجدد از سامانههای پرتاب ماهوارهای و سایر عملیات فضایی ابداع شد. شاتل در حقیقت، هواپیمای غولپیکری دارای موتورهای قدرتمند مجهز به راکت و بالههایی سهگوش است و با هدف پرتاب دو موشک کمکی با سوخت جامد در طرفین و یک مخزن بزرگ با سوخت مایع در زیر شکم طراحی شده است.
ماهوارههای فضایی چه کاربردی دارند؟
ماهوارههای فضایی، انقلاب شگرفی در صنعت مخابرات ایجاد کردهاند و امکان توسعهی روزافزون وسایلی همچون تلفن همراه و تلویزیون را فراهم آوردهاند. ماهوارههای مخابراتی، سیگنالهای صادر شده از زمین را دریافت و آنها را به دیگر نقاط جهان ارسال میکنند.
لوزالمعده چیست؟
پانکراس یا لوزالمعده یکی از بزرگترین غدههای درون بدن است که در واقع از دو غده تشکیل یافته است. بیشتر سلولهای لوزالمعده از نوع ترشحی هستند. غدهی پانکراس در قسمت فوقانی شکم، مقابل مهرههای کمر و بالاتر از سرخرگ و سیاهرگ آئورت قرار گرفته و اثنیعشر آن را احاطه کرده است.
درون معده چیست؟
اگر درون بدن ما معده وجود نداشت، قادر به خوردن دو یا سه وعده غذا در روز نبودیم. در آن صورت مجبور میشدیم هر بار مقدار زیادی غذای خرد و له شده بخوریم. معده شبیه به کیسهای کشدار و لاستیکی است و به منظور نگهداری غذا، انبساط پیدا میکند و به وسیلهی ماهیچههای دیوارهی خود، هر بار به طور کامل به یک سمت فشرده میشود. در همین حین، غدهی ترشحی موجود در معده، مواد شیمیاییاش را که حاوی اسیدهای مؤثر در هضم غذا و آنزیمهای پرقدرت تجزیهی مواد غذایی است، روی محتویات معده میپاشد.
صفرا چیست؟
در سمت راست و پایین کبد، کیسهای کوچک محتوی مایعی زردرنگ به نام صفرا قرار گرفته است که کیسهی صفرا نامیده میشود. صفرا محلولی شامل کلسترول ، املاح صفراوی و رنگدانه است. کبد روزانه یک لیتر مادهی صفرا تولید میکند که اندکی از آن در کبد و مقداری هم در کیسهی صفرا باقی میماند.
پيدايش پرچمهای ملی به معنای متعارف امروزی آن با ظهور و رشد تأسيسات سياسی کشوری همراه بوده است. پرچمها در حقيقت ريشه در علامتها و علَمهای سياسی و مذهبی دودمانی سلسلههای محلی و يا منطقهای گذشته دارند که در طی قرون و اعصار، تطور يافته و به مظاهر حاکميت ملی تبديل شدهاند. در ايران استفاده از علَمها و علامتهای سلطنتی در دوران سلسلهی هخامنشی متداول بوده است.
ايلات بزرگ پارت و ساسانی در علامتهای دودمانی خود از تصاويری چون اژدها، شير زرين و يا خورشيد زرين استفاده میکردهاند که بر اساس شاهنامهی فردوسی به خاندان رستم، گودرز و پادشاهان کيانی منسوب بوده است.
در شاهنامهی فردوسی از درفش کاويانی که تاريخ پيدايش آن قرن ششم ميلادی آورده شده، به عنوان «پرچم ملی» ايران ياد شده است.
آیا میدانید که ...؟
میلاد پروانه
رنگ آبی سیارهی نپتون به چه علت است؟
سطح سیارهی سرد نپتون، پوشیده از اقیانوس عظیمی از مایع متان است و در دورترین وضعیت مداری، فاصلهاش تا خورشید به چهار میلیون کیلومتر بالغ میشود. دمای این سیاره تا 210- درجهی سانتیگراد (زیر صفر) کاهش پیدا میکند.
سیاهچالهی فضایی چیست؟
سیاهچالهها از عجایب خلقت محسوب میشوند. نور حاصل از تشکیل آنها، از تمام انفجارات داخل کهکشان و حتی از تشکیل سوپرنوا هم شدیدتر است. سیاهچالهها پس از مدت کوتاهی تبدیل به سیاهترین شیء موجود در فضا میشوند که به گونهای هیچ نوری از خود متصاعد نمیکنند.
در غروب یک روز پاییزی، سواری، اسب خستهاش را همچنان به جانب شهر میراند. اسب عرقریزان از تنگهی "ا... اکبر" گذشت. آب " رکناباد" زلال بود و جویبار، جلوهای زیبا به منظره بخشیده بود. سرانجام اسب خستهاش را به نگهبان قصر سپرد و به جانب ایوان اتابک سعد حرکت کرد. خبر یک حادثهی ناگوار به گوش میرسید. مردمانی ریزنقش و شرور از آن سوی سیحون و جیحون حرکت کردند و به هر بهانهای، شهرها و روستاهای ایران را در زیر سم اسبان خود قرار دادند.
در خانهای نسبتاً مجلل، شمعی روشن بود و مردی میانسال سجادهای را پهن کرده بود و قران میخواند. پسر خردسالش مصلحالدین، هنوز بیدار بود، غوغای شهر، او را نیز دچار توهم و ترس کرده بود. پدر مصلحالدین که از ملازمان اتابک بود، تمام شب را در این اندیشه پشت سر گذاشت که در صورت حملهی مغول به کجا بگریزد.
در مکتبخانهی شیراز، خردسالی نازک اندام، با چهرهای استخوانی و چشمانی تیز، به درسهای استاد گوش فرا میدهد. همان قرآنی که در پشت جلد آن، سال تولد کودک "606" هجری قمری نوشته شده بود. این خردسال همان مصلحالدین است. پدر همه جا در فکر فرزند تیزهوش خود است. معاشرت و آداب همنشینی را به او میآموزد. سعدی هر چند از امکانات شیراز استفاده میجست و به کسب علم میپرداخت اما ان مقدار از علوم زمان که در شهرهای بزرگ نظیر بغداد رایج بود، در شیراز موجود نبود و نوجوان ماجراجو را به سمت بغداد میکشاند. روزها و ماهها سپری میشد و شاعر جوان، ذوق و قریحهی خود را بیشتر نمایان میساخت.
دکتر قریب در سال 1288 در یک خانوادهی مذهبی در تهران متولد شد.
وی در سال 1306 شمسی، در اولین گروه دانشجویان ایرانی بودند که برای ادامهی تحصیل در رشتهی پزشکی به فرانسه رفتند. ایشان در پایان سال اول، در شهر رن فرانسه موفق به دریافت جایزهی لابراتور تشریح دانشکدهی پزشکی شد. وی در سال 1314 نخستین ایرانی بود که توانست در کنکور انترنی بیمارستان پاریس موفق شود. وی در سال 1317 به ایران بازگشتند.
پس از طی کردن دورهی سربازی در سال 1319 به عنوان دانشیار طب اطفال در دانشگاه به فعالیت علمی مشغول گردید. وی ابتدا در بیمارستان رازی به ادارهی بخش اطفال مشغول شد و بعد از آن به بیمارستان هزار تختخواب آمد و در آن بخش اطفال را دایر کرد.
بر اساس مصوبات این کمیته مقرر شد با توجه به لزوم اتمام تحصیل در سقف سنوات تعیین شده، شرکت دانشجویان در آزمون مجدد در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر طی 2 نیم سال و در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای پیوسته و دکترای تخصصی حداکثر 4 نیم سال باشد.
تغییر رشته یا آزمون مجدد در هر مقطع تحصیلی حداکثر یک نوبت مجاز خواهد بود.
مدت تحصیل مشمولانی که در سال احضار و حداکثر تا مهر سال اعزام در دانشگاه شروع به تحصیل کردهاند جزو سنوات تحصیلی محسوب نخواهد شد.
همچنین بر اساس مصوبات این جلسه دانشجویان مجاز به تحصیل در مقاطع پایینتر از مقطعی که دارای معافیت تحصیلی هستند نخواهد بود.
در صورت قبولی در آزمون مجدد فاصله بین انصراف از دانشگاه اولیه و اشتغال در دانشگاه ثانویه بیش از 4 ماه نباید باشد و در صورت قبولی در مقطع بالاتر معافیت تحصیلی به دانشگاه جدید ارسال و واحد آموزشی جدید ضمن اعاده معافیت تحصیلی به وظیفه عمومی درخواست معافیت برای مقطع جدید نماید که در این صورت مدت تحصیل سپری شده در سنوات مقطع جدید لحاظ خواهد شد.
سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات پذیرش قبول نشدگان کنکور سراسری سال 1389 در موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در مقطع کاردانی را اعلام کرد.
کلیه حاضران در جلسه آزمون سراسری سال 1389 (اعم از داوطلبان مجاز و غیرمجاز به انتخاب رشته) که در ردیف پذیرفته شدگان نهایی این آزمون قرار نگرفته اند امکان ادامه تحصیل در دانشگاههای غیرانتفاعی را دارند.
این افراد در صورت تمایل برای ادامه تحصیل می توانند با ارائه کارنامه اولیه که از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش قابل دریافت است و با ارائه مدارک لازم شامل اصل شناسنامه عکسدار، اصل کارت ملی، 2 قطعه عکس 4×3 و گواهی پیشدانشگاهی از 18 مهرماه تا 22 مهر به یکی از مؤسسات غیرانتفاعی پذیرنده رشتههای تحصیلی مقطع کاردانی مراجعه و نسبت به ثبت نام خود به صورت مشروط و منحصراً در یک رشته تحصیلی کاردانی اقدام کنند.
رئیس دانشگاه پیام نور از موافقت وزارت علوم با کلیات طرح تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی خبر داد و گفت: در صورت نهایی شدن جزئیات طرح تحصیل همزمان دانشجو در دو رشته، دانشگاه پیام نور از نیمسال دوم تحصیلی 90 - 89 آمادگی اجرایی کردن این طرح را دارد.
حسن زیاری با بیان این مطلب افزود: بحث تحصیل همزمان در دو رشته تمام وقت مطرح نیست بلکه طرحی که توسط دانشگاه پیام نور به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شده منطبق بر الگوهایی نظیر تحصیل همزمان در دو رشته به صورت غیرحضوری یا نیمه حضوری و یا تحصیل همزمان در دو رشته که یک رشته به صورت تمام وقت و رشته دیگر به صورت نیمه حضوری یا غیرحضوری باشد در نظر گرفته شده است.
رئیس دانشگاه پیام نور درباره جزئیات طرح تحصیل همزمان دانشجو در دو رشته گفت: در طرح تحصیل در دو رشته همزمان پیش بینی شده است دانشجویانی که در یک دانشگاه اعم از دولتی، آزاد یا غیرانتفاعی در یک رشته تمام وقت تحصیل می کنند با توجه به توانایی که در آنها دیده می شود اگر علاقمند بودند در وقت های مازادشان - البته در صورتی که مانع تحصیل در رشته تمام وقتشان نشود - امکان تحصیل در رشته دیگری به صورت نیمه حضوری یا غیرحضوری را داشته باشند.
معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از آییننامه جدید میهمانی و انتقال دانشجویان دورههای كاردانی و كارشناسی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی وغیردولتی، گفت: تمامی میهمانیها و انتقالها بر مبنای شهر محل سكونت خانوادهدانشجو صورت میگیرد.
محمود ملاباشی روزشنبه در حاشیه مراسم رونمایی آییننامه جدید میهمانی و انتقال دانشجویان كه به همراه رییس سازمان سنجش آموزش كشور برگزار شد، با بیان اینكه دارای سه نوع مهمانی دانشجو هستیم، گفت: یك مهمانی به این معناست كه دانشجو میتواند به طور موقت تعدادیاز واحدهای خود را در دانشگاه مقصد بگذراند كه برای این مهمانی دانشجو باید یك ترمرا در دانشگاه مبدا خود گذرانده و معدل او نیز حداقل 13 باشد.
امكان میهمانی دائم دانشجو در صورتكسب معدل لازم
وی نوع دوم میهمان شدن دانشجو را میهمانی دائم عنوان و اظهار كرد: این نوع میهمانی برای نخستین بار در این آییننامه تعریف شده است كه براساس آن دانشجو میتواند كلیه واحدهای خود را در دانشگاه مقصدبگذراند
فریناز فریدونی اکنون دانشجوی رشتهی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه تهران است. او در سال سوم دبیرستان با معدل کتبی 84/19 دیپلم گرفته است. وی در کنکور سراسری نیز رتبهی 97 را در سهمیهی منطقهی 1 کسب کرده است.
مشاوره میتواند باعث کاهش استرس داوطلب در دو ماه پایانی شود
مهدی رئیسی یزدی، هماکنون دانشجوی رشتهی مدیریت مالی دانشگاه تهران است. او در سال سوم دبیرستان با معدل کتبی 38/18 دیپلم گرفته است و در سال کنکور نیز توانست رتبهی 190 را در سهمیهی منطقهی 2 کسب کند.